دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می‌کند؟

مراحل تصفیه هوای خانگی

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می‌کند؟ همانطور که گفتیم. دستگاه های تصفیه هوا انواع متنوعی دارند. که برای هر یک از آنها مراحل تصفیه به گونه متفاوتی است. در ادامه به معرفی چند مدل مهم از دستگاه های تصفیه پرداخته. و مراحل تصفیه هوا در آنها را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید!

1- دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV:

می دانیم که نور فرابنفش از یک انرژی بسیار بالا برردار است. این دستگاه نورهایی با طول موج کوتاه فرا بنفش به اطراف منتشر کرده و از این طریق هوا را تصفیه می نماید. عملکرد این دستگاه به این صورت است که در ابتدا نور UV به فلترهای دستگاه می تابد. سپس یک سری مولکول های گازی از این طریق به دستگاه وارد شده. و با فیلترهای آن واکنش می دهد. طی چنین فرآیندی مولکول های آلاینده به یک سری مولکول بی خطر بدل می شوند.

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV چگونه هوای محیط را تصفیه می‌کند؟

اصل کاری که این دستگاه انجام می دهد. واکنش دادن بامولکول های آلاینده و خنثی کردن آنهاست. اما طی فرایندی که مولکول های آلاینده به مولکول های بی خطر تبدیل می شوند. ممکن است برخی از ذرات بصورت ناقص واکنش دهند. نتیجتا احتمال این وجود دارد. که این ذرات خود به مولکول های ناشناخته. و جدیدی تبدیل شوند که خطرناک تر هم هستند!! همچنین دقت کنید. که چون هوا در بین فیلترها به سرعت جریان دارد، این احتمال را بالا می برد که برخی از آلاینده ها واکنش ندهند. نور فرابنفش در کل بیشتر جهت ضدعفونی کردن مراکز بهداشتی نظیر بیمارستان ها استفاده می شود.

2- دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا:

هپا مخفف عبارت high-efficiency particulate arresting می باشد. که قادر است. به میزان 99 درصد از ذرات پرخطر موجود در محیط را به دام بیندازد. این فیلتر بواسطه فشرده شدن و نیز تنیده شدن الیاف هایی همچون حصیر، پنبه، پوشال و فایبر گلاس ساخته می شود. از آنجا که این دستگاه قابلیت چین خوردن دارد. و انعطاف پذیری آن نیز بسیار بالاست. موجب می شود که منافذ بسیار ریز فیلتر آن از طریق گرد و خاک مسدود نگردد. نتیجتا اینکه این فیلتر دارای ظرفیت بسیار بالایی است. و همین باعث می شود. که بتوان مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کرد. فیلتر هپا از منافذ ریز و متراکمی برخوردار بوده. و در از بین بردن. ویروس ها و آلاینده ها بسیار خوب عمل می کند.

مراحل تصفیه هوا در دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می‌کند؟ فرآیند فیلتراسیون این نوع از دستگاه های تصفیه هوا به این صورت است که بواسطه عمل مکش هوا به درون دستگاه تصفیه هوا آغاز می گردد. به این صورت که هوای آلوده از یک سمت به دستگاه وارد شده و با عبور از فیلتر هپا و کربن اکتیو آلاینده ها از آن جدا شده و هوای پاک از سوی دیگر دستگاه خارج می گردد. فیلتر کربن اکتیو نیز فیلتر دیگری است که در کنار فیلتر هپا مورد استفاده قرار می گیرد و در کنار از بین بردن آلاینده های شیمیایی، بوی نامطبوع را از هوای مورد نظر می گیرد!

دقت داشته باشید که عملکرد فیلتر هپا اینگونه است که از فرآیند انتشار یا diffusion استفاده کرده و هوا را تصفیه می نماید. درست به همین دلیل هم هست که این فیلتر می تواند ذرات بسیار ریز در حد و اندازه 3 تا 20 نانو میکرون را به راحتی جذب کند!! این دستگاه برخلاف دستگاه پیشین که از نام بردیم (دستگاه UV)، هیچ نوع ماده ای را به هوای اطراف پراکنده نمی کند و استفاده از آن از این جهت safe تر است. در کنار آن دیگر مزیت این دستگاه این است که چون هوا از منافذ بسیار ریز این فیلتر عبور می کند. با درجه کیفی بسیار بالاتری تصفیه می گردد.

دستگاه تصفیه هوای یون ساز:

این نوع دستگاه همانطور که گفتیم. یک سری ذرات باردار را به محیط اطراف خود منتشر کرده. و اینگونه هوا را تصفیه می کند. این دستگاه ها دارای یک یونیزر هستند. که به میزان زیادی یون منفی تولید می کنند. به علت این یون های منفی اکسیژن هوا رفته رفته به مولکول های ازن O3 تبدیل می شود. بدی که این نوع دستگاه ها دارند این است. که غلظت بیش از حد ازن در هوا عوارضی همچون سوزش سینه، بیماری های ریوی، تهوع، خستگی و… را ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوای یون ساز چگونه هوای محیط را تصفیه می‌کند؟

این دستگاه همانطور که گفتیم ذراتی با بار مثبت و منفی تولید کرده. و با این کار باعث می شود. که آلاینده های موجود در هوا به بارهای مخالف خود بچسبند. این موضوع نیز موجب سنگین تر شدن وزن آلاینده ها می شود و به علت نیروی جاذبه زمین، فرود می آیند. و دیگر در هوای اطراف باقی نمی مانند!! بدیهی است. که این نوع دستگاه ها نیز ماده جدیدی به محیط اضافه می کنند. و این دو خطر جدی ایجاد می کند:

اول اینکه همانطور که در بالا هم گفته شد تولید زیاد یون های منفی در واکنش با مولوکول های اکسیژن موجود در هوا تولید ازن بسیار می کنند و دیگر اینکه همانطور که گفته شد. در این روش تصفیه هوا آلودگی به صورت کامل از بین نمی رود. بلکه فقط بصورت معلق در محیط باقی نمی ماند. اما ممکن است که بر روی سطوح بچسبد. و یا به درون بدن انسان رسوب کند! پس کماکان مشکل آلودگی هوا باقی خواهد ماند. و فقط شکل آن تغییر می کند.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *