معایب تصفیه هوا

دستگاه تصفیه هوا چیست؟

معایب تصفیه هوا دستگاه تصفیه هوا در واقع یک تکنولوژی نوین برآمده. از جوامع صنعتی است. که می تواند با یک درصد خلوص بسیار زیادی ترکیبات شیمیایی و آلاینده های موجود در هوا را از آن جدا کرده. و هوایی پاک برای تنفس را برای ما به ارمغان آورد. همانطور که در بالا هم گفته شد. دستگاه تصفیه هوای خانگی دارای یک سری فیلترهاست. که طی عملیات فیلتراسیون می توانند. آلاینده های موجود در هوا را ا درصد خلوص بسیار بالا از هوای اطراف ما جدا کرده. و هوایی پاک برای تنفس را به ما هدیه بدهند.

دستگاه تصفیه هوا چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه ها در حقیقت هوای منزل بواسطه یک فن به درون خود کشیده. و آن را چندین بار از فیلترهای خود عبور می دهند. به این صورت تمامی آلاینده های موجود در هوا جذب فیلترهای ان شده. و هوایی پاک را به بیرون از خود منتشر می کند. فیلترهای این دستگاه ها عموما کربنی و از نوع فیلتر هپا می باشند. فیلترهای کربن فعال این ویژگی خوب را دارند. که خاصیت جذب کنندگی شان بسیار بالاست. و به راحتی می توانند آلاینده های شیمیایی موجود در هوا همچون دود. مواد شیمیایی، باکتری‌ها و میکروب‌ها را به درون خود جذب کنند!

معایب استفاده از دستگاه های تصفیه هوا

همانطور که تا اینجای مقاله هم توضیح دادیم. دستگاه های تصفیه هوا از انواع مختلفی برخوردارند. و این مسئله که آیا استفاده از دستگاه های تصفیه هوای خانگی عوارض دارد یا نه؟ مستقیما به نوع عملکرد آنها برمی گردد. در کلیت تمامی تکنولوزی های موجود برای دستگاه های تصفیه هوا تمام تلاش خود را می کنند که آسیب ها و عوارض را کمتر کنند مخصوصا اگر توسط یک برند صاحب نام ساخته شده باشند. اما در هر صورت در برخی از موارد عوارضی مشاهده می شوند. که در اینجا به ذکر آنها می پردازیم:

1- انتشار گازهای ازن در هوا:

همانطور که در بالا کامل توضیح داده شد. برخی از انواع دستگاه های تصفیه هوا همچون دستگاه های یون ساز و الکترو استاتیک با تولید نوعی گاز ازن کار می کنند. و هوا را تصفیه می نمایند. ازن گازی است. که نه رنگی دارد و نه بویی. هر چقدر هم که این گاز مواردی از قبیل انواع باکتری‌ها و میکروب‌ها و مواد شیمیایی و… را به خوبی از بین ببرد. مضراتی هم برای بدن انسان دارد.

2- استفاده از اشعه UV:

استفاده از اشعه هایی همچون مادون قرمز. و یا ماورای بنفش بصورت کنترل شده. می تواند خطری نداشته باشد. و از قضا برای کشتن ویروس ها هم می تواند. بسیار مفید عمل کند. اما اگر استانداردهای دستگاه و عملکرد این اشعه ها به خوبی در آن تعبیه نشده باشند. استفاده از آنها می تواند برای اقشاری همچون خانم های باردار مضر باشد. اما در برخی از برندهای معتبر این قابلیت بصورت یک دکمه مجزا. در دستگاه تعبیه شده است. که هر زمان که خواستید می توانید از آن استفاده کنید.

آیا دستگاه تصفیه هوا عوارض دارد؟

بعنوان یک نتیجه گیری می توان اینطور جمع بندی کرد. که همه دستگاه های تصفیه هوا عوارض ندارند. صرفا دستگاه هایی عوارض دارند که از اشعه UV استفاده می کنند و یا اینکه یون ساز هستند. و با تولید یون های منفی در پراکندن آن در هوای اطراف، موجب پدید آمدن گاز ازن در محیط می شوند. در کل بهتر است از دستگاه هایی که طی روند تصفیه با آلاینده های هوا واکنش می دهند. استفاده نکنید! دقت کنید که دستگاه هایی که از فیلتر کربن اکتیو و هپا جهت پاکسازی استفاده می کنند. هیچگونه عوارضی برای مصرف کننده ندارند!

تاثیر آلودگی هوا بر بدن انسان

بسیاری از بیماری های رایج که حتی در مواردی باعث مرگ زودرس انسان ها می شود. ناشی از استنشاق هوای آلوده است. طبق آمار های جهانی سالانه حدود 4.500.000 نفر بر اثر آلودگی هوا، جان خود را از دست می دهند. که در ایران نیز میزان این آمار بالا می باشد. و تنها در شهر تهران سالانه حدود 5000 نفر جان خود را بر اثر. بیماری های ناشی از آلودگی هوا از دست می دهند. تصویر زیر آماری است. که در سال 1395 توسط منبع خبری ایرنا منتشر شده است.

از بیماری های ناشی از استنشاق هوای آلوده می توان. آسم، فشار خون، آلرژی، تنگی نفس و حملات قلبی. مغزی و انواع سرطان ها و غیره را نام برد. همچنین چشم ها جزء اندام های حساس بدن می باشند. که در تماس مستقیم با ذرات آلاینده دچار سوزش و آبریزش می شوند. سرب موجود در هوا نیز از عوامل بروز بیماری های پوستی نظیر حساسیت و اگزما است.

بیشتر بخوانید: تصفیه هوا

ضرورت استفاده از دستگاه تصفیه هوا

معایب تصفیه هوا آیا می دانید. روزانه بیش از دو قاشق ذرات آلوده موجود در هوا را تنفس می کنیم؟ تنفس یک کودک در هوای آلوده، معادل 4 نخ سیگار می باشد. آیا می دانید. ریزترین این ذرات آلوده. خطرناک ترین. آنها نیز می باشند؟ دانشمندان و متخصصان تنفسی بر این باورند. که استفاده از دستگاه های تصفیه هوا. برای کلیه کسانی که در مناطق و شهرهای آلوده مانند تهران زندگی می کنند. ضرورت دارد. و همچنین برای کودکان، نوجوانان، افراد مسن. بیماران قلبی و بانوانی که باردار هستند. استفاده از دستگاه های تصفیه هوا بسیار سودمند است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت. هوای محیط های بسته، می تواند تا 5 برابر آلوده تر از محیط های خارجی باشد. با توجه به اینکه انسان حدود. 90 % عمر خود را در فضای بسته سپری می کند. اهمیت استفاده از هوای پاکیزه دو چندان می شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *