رطوبت گیر کمپرسور باد چیست

رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ؟ کمپرسور هوا به‌عنوان یکی از تجهیزات و ابزارهای کاربردی در صنایع و مشاغل مختلف شناخته می‌شود و می‌تواند انرژی مورد نیاز انواع ابزارهای پنوماتیک را تأمین کند. کمپرسورهای هوا در انواع مختلفی وجود دارند و هرکدام از آنها دارای کاربردها و استفاده‌های مختلفی هستند. پمپ باد از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود و هرکدام از این قطعات دارای وظایف منحصربه‌فردی بوده و در عملکرد و راندمان نهایی دستگاه تأثیرگذارند. رطوبت گیر پمپ باد یکی از قطعاتی است که نقشی ویژه و حیاتی در کمپرسورها داشته. و می‌تواند در افزایش طول عمر و بهبود کارکرد آن‌ها مؤثر باشد.

به عبارتی دیگر،  رطوبت‌گیر هوا یک دستگاه مستقل است و می‌تواند. در موقعیت‌های مختلف و بر روی کمپرسورهای مختلف هوا نصب شده و به افزایش راندمان و سلامت قطعات آنها کمک کند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر رطوبت‌گیر پمپ باد و نحوه عملکرد آن پرداخته خواهد شد.

رطوبت گیر کمپرسور هوا دستگاهی ضروری برای انواع کمپرسورها است. که در دوام و کیفیت عملکرد این وسیله، نقش مهمی ایفا می‌کند. قیمت رطوبت گیر کمپرسور باد با توجه به کارکردهای فراوانی که دارد، بالا نبوده و همین امر، آن را به محصولی به صرفه برای مصارف مختلف تبدیل کرده است. مطلب حاضر اطلاعات مفید و ارزشمندی به شما ارائه می‌دهد که لازم است، پیش از خرید کمپرسور هوا حتما مد نظر قرار دهید و با رطوبت گیر کمپرسور بیشتر آشنا شوید. و با عملکرد، ویژگی ها و قیمت و.. آشنا شوید.

دستگاه رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ؟

رطوبت گیر کمپرسور باد چیست همان‌گونه که از نام این دستگاه مشخص است. رطوبت گیر پمپ باد وسیله‌ای است. که از ورود ذرات سنگین و درشت به کمپرسور جلوگیری کرده. و با انجام این وظیفه می‌تواند به‌خوبی از تجهیزات و قطعات مختلف کمپرسور محافظت کند. در حقیقت رطوبت‌گیر می‌تواند یکی از مهم‌ترین قطعات کمپرسور هوا باشد. چرا که عمر دستگاه را بالا برده و با جلوگیری از ورود ذرات، مواد جامد سنگین و رطوبت، از زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات کمپرسور جلوگیری می‌کند.

دستگاه رطوبت‌گیر دارای یک ورودی و یک خروجی است. و زمانی که هوا وارد ورودی دستگاه می‌شود. هرگونه ذراتی که در هوا وجود داشته باشد. گیر افتاده و در نهایت هوای خالص وارد دستگاه کمپرسور می‌شود. به همین دلیل، در صورت بروز هرگونه اختلال و مشکل در این قطعه، کل سیستم مختل خواهد شد.

آشنایی با انواع رطوبت گیر کمپرسور باد

انواع مختلفی از رطوبت گیر پمپ باد وجود دارند که هرکدام می‌توانند کاربردهای متفاوت و راندمان مختلفی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع رطوبت گیر ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. میکرو فیلترهای کمپرسور باد

به صوت کلی انواع مختلفی از میکرو فیلترها برای حذف ذرات جامد و سنگین موجود در هوا وجود دارند که می‌توانند به کمک نیروی گریز از مرکز این مواد را گرفته و از ورود آنها به داخل کمپرسور جلوگیری کنند. این رطوبت‌گیرها می‌توانند در مدل‌های مختلفی همچون مدل‌های فلنچی و بوشنی طراحی و تولید می‌شوند.

این فیلترهای رطوبت‌گیر می‌توانند به‌صورت خودکار آب را خارج کرده و دیگر نیازی به شیر تخلیه اتوماتیک برقی نداشته باشند. این نوع از رطوبت گیر های کمپرسور هوا قیمت‌های مناسبی داشته و به همین دلیل، فروش بالایی دارند. در نهایت نیز کمک زیادی به سلامت کمپرسور شما خواهند بود.

۲. خشک‌کن تبریدی – یخچالی

رطوبت گیر کمپرسور باد چیست خشک‌کن تبریدی – یخچالی در اصل با داشتن یک یخچال در داخل خود، دمای هوای فشرده شده توسط کمپرسور هوا را تا ۳ درجه کاهش داده و در این دما، بخار آبی که در هوا وجود دارد را به مایع تبدیل می‌کنند. بعدازآنکه قطرات آب از هوا خارج شود، هوای خشک شده دوباره به دمای نرمال خود برمی‌گردد و آماده ورود به سیستم پنوماتیک می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید هنگام خرید ماشین ظرفشویی رعایت کنید

آشنایی با عملکرد رطوبت گیر کمپرسور هوا

همان‌طور که گفته شد دستگاه رطوبت‌گیر دارای یک ورودی اصلی است. و بعد از آن یک تله آبگیر قرار داده شده است. پس از آنکه هوا از بخش ورودی وارد تله آبگیر می‌شود. هرگونه ذرات سنگین و ذرات رطوبتی که در آن وجود داشته باشد. گیر افتاده و هوای بدون گرد و غبار و ذرات سنگین خارج می‌شود.

در حقیقت، هوای مرطوب و دارای ریزگردهای مختلف وارد سیستم پنوماتیک شده. و در نهایت تمامی ذرات و مایعات در تله آبگیر گیر می‌افتند. در نهایت نیز تمامی این ذرات، از قسمت خاصی از دستگاه رطوبت گیر به نام شیر تخلیه یا خروجی آب خارج می‌شوند. در اصل رطوبت گیر کمپرسور باد می‌تواند تا ۳۰ درصد از ذرات رطوبت موجود در هوا را حذف کند.

رطوبت و قطرات آب می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای کمپرسور هوا داشته باشند. و به همین دلیل استفاده از رطوبت‌گیر اهمیت بسیار بالایی دارد. تخریب قطعات صنعتی دستگاه کمپرسور، تخریب جک‌های بادی و شیرهای برقی، زنگ زدن قطعات، اختلال در عملکرد دستگاه و کاهش عمر دستگاه از مهم‌ترین اثرات وجود رطوبت در سیستم است.

هوا در فرآیند رطوبت‌گیری از ورودی، وارد سیستم شده. و دستگاه انواع ذرات را می‌گیرد. رطوبت وارد شده یا با سیستم خشک کن از بین می‌رود یا در مخزن جمع شده و به وسیله شیر تخلیه از دستگاه خارج می‌شود. البته میزان رطوبت محل نیز در عملکرد دستگاه اثرگذار خواهد بود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *