فن کویل سقفی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فن کویل سقفی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ فن کویل یکی از پرکاربردترین تجهیزات تهویه مطبوع می باشد که در تمام ایام سال برای سرمایش در محیط های مسکونی، اداری، تجاری و … استفاده می شود. در این مقاله به طور کامل به چیستی فن کویل و شرح انواع آن می پردازیم.

انواع فن کویل

فن کویل ها مانند داکت اسپلیت یک سیستم گرمایشی و سرمایشی هستند. اما تفاوت اصلی این دو در این است. که داکت اسپلیت از گاز مبرد فریون برای خنک سازی استفاده می کند. اما فن کویل از آبی که از چیلر یا پکیج وارد کویل می شود. استفاده می کند. و با دمای آب هوا را خنک یا گرم می کند. فن و کویل همانطور که از نامشان پیداست دو جزء اصلی این محصول هستند. فن کویل ها در انواع ایستاده، دیواری، کفی، سقفی، کانالی و سقفی تولید و عرضه می شوند که بیشترین کاربرد را دارند. با ما همراه باشید تا با ویژگی های منحصر به فرد مدل های فن کویل، طرز کار و تصویر هر یک از آنها بیشتر آشنا شوید.

فن کویل سقفی

فن کویل سقفی یکی از پرکاربردترین مدل های این محصول می باشد که در دو نوع توکار و روکار کاربرد دارد.
اغلب در مدل های توکار فن کویل سقفی پشت سقف کاذب قرار می گیرد و تنها یک دریچه قابل مشاهده است که هوای سرد یا گرم تازه از آن وارد محیط می شود. این ویژگی دستگاه پنهان است و اشغال نکردن فضای اطراف باعث شده تا نوع سقفی این تجهیزات طرفداران زیادی پیدا کند. فن کویل سقفی هوای محیط را از زیر می مکد و پس از عبور هوا از روی کویل آن را به داخل محیط می اندازد و دور موتور توسط ترموستات محیط قابل تنظیم است بنابراین دمای محیط به خوبی کنترل می شود.
نکته حائز اهمیت در مورد فن کویل های سقفی ابعاد و به خصوص ارتفاع آنها از نظر امکان قرارگیری و نصب لوله های مربوطه در بالای سقف کاذب می باشد.

فن کویل دیواری

فن کویل های دیواری ظاهری مشابه اسپلیت یونیت ها دارند، روی دیوار نصب می شوند و نیازی به اختصاص فضای روی زمین ندارند. مصرف کنندگان خانگی و سازندگان پروژه های ساختمانی به این مدل فن کویل توجه زیادی دارند زیرا نسبت به مدل های دیگر جدیدتر است و صدای کمتری دارد و معمولاً نیازی به ترموستات دیواری ندارند اما عملکرد و سرعت فن خود دستگاه کنترل از راه دور به راحتی قابل تنظیم است.

فن کویل کفی

فن کویل های زمینی هم برای گرمایش و هم برای سرمایش محیط استفاده می شوند. نصب آسان و قیمت مناسب نسبت به سایر انواع فن کویل از جمله مزایای این نوع فن کویل می باشد. فن کویل زمینی در مدل های تاپ مادگی، مادگی رو به رو و شیب دار تولید می شود.

و دارای ظرفیت تهویه تا 1200 فوت مکعب می باشد. در کف محیط قرار می گیرد و توسط ترموستات قابل تنظیم می باشد. لوله کشی فن کویل های زمینی به دو صورت اکسپوز یا توکار انجام می شود، در لوله کشی اکسپوز لوله ها روی دیوار نصب می شوند و نمایان می شوند اما زمانی که لوله کشی توکار است لوله ها داخل دیوار قرار می گیرند. یا کف که زیباتر است و فقط دستگاه فن کویل در محیط دیده می شود. قیمت مقرون به صرفه، نصب و نگهداری آسان این دستگاه باعث شده تا این مدل قدیمی فن کویل همچنان برای مصارف اداری یا مسکونی ترجیح داده شود.

فن کویل کاست

فن کویل سقفی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ از مدرن ترین مدل های فن کویل می توان به فن کویل کاشی اشاره کرد، فن کویل کاشی روی سقف نصب می شود.
بر اساس نحوه تهویه، دو نوع فن کویل یک طرفه و چهار طرفه وجود دارد. فن کویل های یک طرفه برای استفاده در کناره های سقف و فن کویل های چهار طرفه برای وسط سقف مناسب هستند. فن کویل های کاشی از نظر لوله های متصل به دستگاه به دو گروه دو لوله ای و چهار لوله ای تقسیم می شوند به این صورت که فن کویل های دو لوله ای فقط دارای لوله برگشت به یک کویل و چهار لوله می باشند.

دارای دو لوله خروجی و دو لوله برگشت برای دو کویل سرد و گرم می باشند. این نوع فن کویل باید مجهز به شیر برقی روی لوله آب ورودی به فن کویل باشد و همچنین تحت فرمان ترموستات آب سرد یا گرم در یکی از دو کویل جریان می یابد. هوا از شبکه داخلی مکیده شده و هوا از دریچه های کناری فن کویل تخلیه می شود. فن کویل کستی بالای سقف کاذب نصب می شود و مانند فن کویل های سقفی فقط شیر آن نمایان است و نیازی به اشغال فضای اطراف ندارد و ظاهری زیبا و مدرن را نیز ارائه می دهند.

بیشتر بخوانید:اشنایی با فن کویل های کاستی

اجزای مهم فن کویل چیست؟

از آنجایی که فن کویل ها در انواع مختلفی ساخته و عرضه می شوند. ممکن است. هر کدام از آنها دارای اجزای خاص خود باشند. اما قطعات رایج و مهم مورد استفاده در فن کویل ها به شرح زیر است.

فن: فن وظیفه گردش هوای داخل و خارج دستگاه را بر عهده دارد. که توسط موتور فن یا موتور الکتریکی به حرکت در می آید.

موتور فن: الکتروموتور یا موتور فن چرخاننده و تنظیم کننده سرعت فن دستگاه می باشد که به دو صورت سه دور یا چهار دور موجود می باشد. موتورهای الکتریکی توسط یک کلید یا دیجیتال کنترل می شوند و معمولاً توسط ترموستات محیطی که روی دیوار نصب می شود کنترل می شوند.

ترموستات: ترموستات یکی از اجزای اصلی فن کویل ها است که دمای فضا را کنترل یا اندازه گیری می کند. این کار با چرخاندن موتور الکتریکی یا روشن و خاموش کردن آن انجام می شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *