مقایسه کولر گازی پرتابل و اسپلیت

مقایسه کولر گازی پرتابل و اسپلیت این روزها دیگر دستگاه‌های خنک کننده به کولرهای آبی و پنکه‌ها محدود نمی‌شود. تنوع بالایی از کولرهای گازی در بازار وجود دارد که شما را برای خرید وسوسه می‌کند، اما این تنوع شما را در بازار گیج خواهد کرد. معمولاً خریداران در این مرحله در مقایسه میان کولرگازی پرتابل و اسپلیت به چالش کشیده می‌شوند. اما تفاوت میان کولر گازی پرتابل و اسپلیت چیست؟ کدام یک از این کولرهای گازی را باید انتخاب کنیم؟ البته سوال‌های دیگری که ذهن هر خریداری را به خود مشغول می‌کند. در ادامه شما را به خوبی راهنمایی می‌کنیم که یکی از این کولرها را با توجه به شرایط خود بخرید. با ما همراه باشید و با توجه به تمام ویژگی‌های مثبت و منفی یکی از این کولرهای گازی را انتخاب کنید.

با کولرگازی پرتابل و اسپلیت آشنا شوید

پیش از آنکه به تفاوت‌های میان کولرهای گازی پرتابل و اسپلیت‌ها بپردازیم، بهتر است که با این دو نوع کولرگازی آشنا شوید. هر چه اطلاعات دقیق‌تری نسبت به این کولرها داشته باشید، انتخاب برای شما آسان‌تر خواهد شد.

 کولرگازی پرتابل

مقایسه کولر گازی پرتابل و اسپلیت همان طور که از نام این دسته از کولرهای گازی برمی‌آید، آنها قابلیت جابجایی دارند. به این ترتیب در صورت لزوم امکان جابجایی این کولرها و انتقال آن‌ها از اتاقی به اتاق دیگر را دارید. اما اگر این کولرها را از نزدیک ببینید، احتمالاً تعجب خواهید کرد. زیرا این کولرها به اندازه میزهای کنار تخت هستند. و ابعاد خیلی بزرگی ندارند. ماجرای اصلی از زمانی شروع می‌شود. که این کولرها هوای گرم اتاق را به درون خود می‌کشند. فرآیند خنک‌سازی این کولرها به این ترتیب است. که ابتدا هوای اتاق را خشک کرده و سپس آن را خنک می‌کنند. حالا هوای خنک آماده گردش در داخل اتاق است.

اما هوای گرم کجا چه می‌شود؟ پشت این کولرها مجرایی وجود دارد. که به پنجره متصل شده؛ هوای گرم از طریق این مجرا به بیرون منتقل می‌شود. نکته‌ای که در مورد کولرهای گازی پرتابل توجه بسیاری از خریداران را جلب می‌کند، قابلیت‌های این دستگاه است. برخی از این کولرها قابلیت گرم کردن نیز دارند. به این ترتیب در زمستان رطوبت اتاق را گرفته و هوای درون اتاق را گرم می‌کنند.

اسپلیت‌ها

این روزها اسپلیت‌ها طرفداران زیادی دارند. این دستگاه‌های خنک کننده را نسل برتر کولرهای گازی می‌دانند. اسپلیت‌ها روی دیوار نصب می‌شوند و نصب آن‌ها نیاز به تخصص دارد. این دستگاه‌های خنک کننده نیز مانند کولرهای گازی پرتابل هوای گرم را می‌گیرند و پس از بین بردن رطوبت آن و خنک‌سازی به محیط انتقال می‌دهند.

تفاوت کولرگازی پرتابل و اسپلیت

مقایسه کولر گازی پرتابل و اسپلیت به طور کلی کولرهای گازی هوای گرم را از محیط می‌گیرند و سپس همان هوا را بدون هیچ گرمایی به داخل اتاق بازمی‌گردانند. اما چگونه این کولرها هوا را خنک می‌کنند؟ در واقع اساس کار این کولرها بر تبخیر و متراکم شدن مداوم گاز مبرد استوار است. در ساخت این دستگاه‌ها از فن دمنده، اپراتور، کندانسور و کمپرسور استفاده می‌شود. اما هر کدام از این بخش‌ها چه وظیفه‌ای دارند؟

اپراتور و فن دمنده وظیفه ساخت هوای سرد و توزیع آن در محیط را برعهده دارند. از این رو این اجزا در فضای داخلی اتاق شما قرار می‌گیرد. اما دو جز دیگر یعنی کندانسور و کمپرسور وظیفه پمپاژ و خنک کردن گاز مبرد را برعهده دارند که در فرآیند خنک‌سازی اهمیت زیادی دارد. از آن جایی که این قطعات صدا و گرمای زیادی تولید می‌کنند، معمولاً در فضای باز قرار می‌گیرند.

حال وقت آن رسیده که تفاوت میان این دو دستگاه خنک کننده را بدانید. در اسپلیت‌ها قطعات داخلی و خارجی جدا از یکدیگر هستند و این قطعات تنها به وسیله لوله‌ای مسی به یکدیگر وصل می‌شوند. اما تمام اجزای کولرگازی پرتابل در فضای داخلی قرار دارد. این سیستم سرمایشی پرتابل تنها از طریق لوله خرطومی به فضای بیرون از خانه متصل می‌شوند. این مسئله شروع تفاوت‌های میان این دو سیستم سرمایشی است. در ادامه به تفاوت‌های دیگر این دو دستگاه خنک کننده اشاره می‌کنیم.

توانایی خنک‌سازی کولرهای گازی پرتابل و اسپلیت

طبیعی است که در هنگام خرید به دنبال اطلاعاتی در مورد قدرت خنک کنندگی کولرها باشید. اینکه قدرت خنک کنندگی هر کدام از کولرها چه قدر است؟ یا حتی اینکه توان خنک کردن چه فضاهایی با چه متراژی را دارد، بسیار مهم است. اگر بخواهیم که کولرگازی پرتابل و اسپلیت را با یکدیگر مقایسه کنیم، باید بگوییم که اسپلیت‌ها قدرت خنک کنندگی بیشتری دارند. قدرت خنک کنندگی این دستگاه‌ها می‌تواند از ۲.۵ کیلووات تا ۹ کیلووات باشد؛ حتی در مواردی ممکن است که از این مقدار نیز تجاوز کنند.

اما فکر می‌کنید که کولرگازی پرتابل چه قدرتی دارد؟ قدرت خنک کنندگی این کولرها تنها ۲ کیلووات است. تعجب نکنید؛ در مقایسه با اسپلیت‌ها خیلی کم است. به این معنا که این کولرها تنها قادر به خنک کردن اتاق‌های کوچک در حدود ۲۰ متر مربع هستند. در نهایت این شما هستید که با توجه به فضای مورد نظر خود یکی از این دستگاه‌ها را انتخاب می‌کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب کولر گازی

نصب و راه‌اندازی

یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که میان کولرگازی پرتابل و اسپلیت وجود دارد، روش نصب این دستگاه‌های سرمایشی است. اسپلیت روش نصب پیچیده‌تری نسبت به کولرگازی پرتابل دارد؛ از این رو توصیه می‌کنیم که نصب این دستگاه را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. البته برخی از برندها خود نصب این دستگاه‌های خنک کننده را برعهده می‌گیرند؛ از این رو نصب این دستگاه‌ها رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای شما در پی ندارد. این در حالی است که کولرهای گازی پرتابل با تلاش کمی نصب می‌شوند. بنابراین خود شما نیز از عهده نصب این دستگاه‌ها برمی‌آیید. احتمالاً نحوه نصب این دستگاه شما را کنجکاو کرده باشد.

واقعیت این است که در نصب این دستگاه تنها باید لوله خرطومی را به خارج از محیط هدایت کنید؛ برای این کار اکثر کارخانه‌ها این لوله‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند و شما تنها با نصب آن روی قاب پنجره فرآیند نصب را پشت سر می‌گذارید. البته باید بدانید که اکثر مدل‌ها نیازی به سوراخ کردن قاب پنجره ندارند. در این صورت جهت چسباندن این لوله‌ها به قاب پنجره به چسبی قوی نیاز خواهید داشت؛ بنابراین شما از عهده نصب این کولرها برمی‌آیید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *