نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی

نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی

نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی

در کولر های گازی یا به اصطلاح اسپیلت، برای خنک کردن بیشتر فضا، محفظه گازی تعبیه شده است. اگر گاز درون این محفظه تخلیه و یا از محفظه خارج شود، سرمایی که کولر اسپیلت به فضا میدهد، کاهش پیدا کرده و عملکرد دستگاه دچار مشکل میشود. در تابستان که استفاده از کولرهای گازی زیاد میشود، هر کسی ممکن است با مشکل کم شدن گاز کولر گازی روبرو شده و بهتر است که علائم کم شدن گاز اسپیلت را بدانید تا بتوانید آنرا رفع کنید.

این علائم زمانی که گاز کولر گازی کم و یا اصلا گاز نداشته باشد، بطور واضح دیده می‌شود. شما باید بدانید که به راحتی می توانید آنرا برطرف کنید و کولر خود را به حالت سالم خود برگردانید. در ادامه این مطلب با ما باشید تا اطلاعاتی درباره رفع علائم کمبود گاز اسپیلت در اختیار شما قرار بدهیم.

گاز کولرگازی اسپیلت

اکثر کولرهای گازی از گازهای فریونی که در سه نوع  R407A، R22  و R410A تولید میشوند، برای خنک کردن هوا بکار میروند. گازهای کولر مدل‏های دیگری نیز دارند، ولی این سه نوع رایج‌ترین آنها هستند و در بین این سه نوع بیشترین میزان خرید و استفاده از R22 انجام می‌شود. گاز  فضایی دارد که در آن گاز شارژ شده و درهمانجا میماند. وجود این گاز در عملکرد کولرها به خصوص در خنک کردن فضا خیلی مهم است و اگر گازی در محفظه کولر نباشد، سرمای بسیار کمی از کولر ساتع و در گذز زمان در عملکرد آن تاثیر می‌گذارد.

نیاز به نگرانی در این موضوع نیست، چون با شارژ گاز کولر گازی به آسانی میتوانید این مشکل را برطرف کرده و کولر را دوباره به حالت سالم اولیه بازگرداند.

علایم کمبود گاز اسپیلت

کمبود گاز در کولرهم مثل هر خرابی دیگر علایمی دارد که با برطرف کردن سریع آن از رخ‏دادن دردسر بیشتر می‌توان جلوگیری کرد.

  • خنک نکردن محیط

خنک نکردن فضای محیط توسط کولر از رایج‌ترین علایمی است که در اکثر کولرگازی ها مشاهده می‏شود. این مشکل با شارژ گاز کولر گازی حل می‌شود.

  • از کار افتادن سنسور های کولر گازی

برخی از کولرها، هوای خنک را بطور مستقیم به سمت فرد می‌فرستد. در بعضی مواقع دیده شده که کمبود گاز ، باعث از کار افتادن سنسورها و در برخی موارد نیز کار نکردن آنها می‏شود و ایرادی شبیه کمبود گاز بوجود می‏آورد‏.

  • از کار افتادن قطعات و اتصالات کولر گازی

از دیگر علایم کمبود گاز اسپیلت این است که اتصالات درست کار نکرده و یا از کار می‏افتند که به از دست دادن برخی از ویژگی‌های کولر را سرانجام میشود. مثلا اگر شما می‌خواهید که کولر اسپیلت با آب کار کند، مشاهده می‌کنید که امکان پذیر نیست. اگر با این مشکل مواجه شدید باید اقدام به شارژ گاز کولر گازی خود کنید.

  • یخ زدگی لوله ‌های ورودی کولر گازی

یخ زدگی لوله‌ها از دیگر علائم کمبود گاز اسپیلت است که اگر این مشکل را جدی نگیرید، ممکن است که این لوله مسدود شده و هیچ هوایی وارد کولر اسپیلت نشود. شما با شارژ کردن گاز کولر می‌توانید این مشکل را حل کنید.

  • افزایش

    میزان مصرف برق کولر گازی

اگر محفظه گاز کولر گازی شما خالی باشد، تنها چیزی که به سمت شما می‌آید، بادی با دمای محیط شماست که این مورد تفاوتی با یک پنکه معمولی ندارد. پس شما برای خنک شدن نیاز به افزایش قدرت  پیدا می‏کنید که مصرف برق را زیاد می‌کند. در زمانی که مبلغ قبض برق شما بیشتر از هزینه همیشگی باشد، محفظه گاز  خود را بررسی کنید.

  • صدای‌های عجیب از گولر گازی

اگر از داخل کولر اسپیلت خود صداهای عجیبی شنیدید، این را بدانید که با یکی از علایم کمبود گاز روبرو هستید. در بعضی مواقع دیده شده، از داخل کولر  صدای جریان آب و یا ترکیدن حباب بگوش میرسد که در زمان سالم بودن آن‌ها وجود نداشت.

 

 

  • افزایش صدای کولر گازی

افزایش صدای کولر در حالت عادی هم یکی دیگر از علایم کمبود گاز کولر است. این مشکل در بعضی از کولر ها بوجود می‏‏‏آید که در صورت برخورد با این مشکل باید سریع به تعمیرکار مراجعه کرده و این مشکل را حل کنید.

تشخیص نشتی گاز کولر گازی

تشخیص دادن نشتی گاز کولر بسیار مشخص است و می‌توانید با استفاده از بعضی روش‌ها از سالم و یا نقص داشتن محفظه گاز کولر گازی خود اطمینان حاصل کنید. بطور کلی سه راه برای تشخیص نشتی وجود دارد.

  • بررسی و مشاهده

در این روش شما باید محفظه را از کولر  جدا کنید. اگر نشتی زیاد باشد، شما به راحتی می‌توانید آن را ببینید. توجه کنید که اگر فنی نیستید یا کولر  را به خوبی نمی‌شناسید، بهتر است اقدامی نکنید، چون ممکن است به دیگر اجزای کولر آسیب بزنید.

  • استفاده از نشت‌ یاب

در تعمیرگاه ‌های لوازم برقی، دستگاه‌ هایی وجود دارد که میتوانیم با استفاده از آن نشتی محفظه را به سادگی بیابیم. توجه کنید که این دستگاه فقط نشتی را پیدا میکند و آن را تعمیر نمیکند. برای تعمیر محفظه باید آن را تعمیرکار انجام دهد.

  • استفاده از صابون

استفاده از ترکیب آب و صابون از قدیمی‌ترین راه های تشخیص نشتی است که در پیدا کردن نقاط نشتی کاربرد دارد. شما به راحتی می‌توانید با آغشته کردن محفظه به آب و صابون از محل وجود نشتی مطلع شوید.

 

 

 

عواقب خالی ماندن محفظه گاز کولر گازی اسپیلت

حال که علایم کمبود گاز را شناختید، بهتر است با عواقب خالی‌ ماندن محفظه  هم آشنا شوید تا این موضوع را شوخی نگیرید. در این اوضاع اقتصادی، بی کیفیت‌ ترین  هم قیمت زیادی دارد و تعمیرات آن نیز نیاز سنگین است. کمبود گاز در زمانی که در زمان کوتاه یعنی در ۷روز یا کمتر باشد، مشکلی بوجود نمی آورد. ولی خالی ماندن محفظه گاز کولر بیشتر از ۷روز باعث بروز مشکلاتی می‏شود که رفع آن‌ها بسیار سخت و هزینه‌بر باشد.

مثلا از رایج‌ترین مشکلی که برای گاز  در زمان خالی بودن محفظه گاز پیش می‌آید، به کاهش خنک کنندگی، از کار افتادن برخی عملکردها، کار نکردن سنسورها، ایجاد اختلال در عملکردها، مشکلات الکتریکی و در آخر از بین رفتن کویل یا فشار زیاد به موتور و نیم‌سوز شدن می‌توان آن اشاره کرد.

 

شما می توانید انواع کولر گازی را از فروشگاه تاسیسات کلاب خرید فرمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *