پمپ اب و ابرسانی

پمپ اب و ابرسانی چیست

پمپ اب و ابرسانی پمپ آب خانگی دستگاهی است که فشار آب مصرفی مسکونی و خانگی را تقویت می‌کند. صرف نظر از تعداد شیر آب، دوش، اتصالات آبی، تعداد طبقات و واحدهای مسکونی در ساختمان، الکتروپمپ یا پمپ آب خانگی فشار آب قوی مستمری در اختیار مصرف کننده می‌گذارد. ساختمان‌های چند طبقه که فشار آب برای طبقات بالاتر کم است می‌توانند با نصب دستگاه پمپ آب خانگی از فشار آب قوی برخوردار شوند. ظرفیت و اندازه پمپ آب خانگی باید متناسب با میزان نیاز مصرف کننده و میزان آب مصرفی انتخاب شود. جنس بدنه دستگاه پمپ آب خانگی را از استیل ضدزنگ، چدن یا برنز می‌سازند و پروانه پمپ آب نیز از جنس برنج است.

کاربرد پمپ آب خانگی

همان‌طور که اشاره شد الکتروپمپ دستگاهی است که برای افزایش فشار آب در ساختمان‌های مسکونی، آپارتمان‌ها و کارخانه‌ها بکار می‌رود. اگرچه الکتروپمپ‌ها به دستگاه پمپ آب خانگی مشهورند اما کاربرد صنعتی هم دارند و از آن‌ها برای تخلیه آب انبار، استخر، جابجایی آب، پمپاژ آب، تأمین سرمایش و گرمایش، آتش‌نشانی و بوستر پمپ بهره می‌گیرند.

پمپ های اب خانگی

پمپ آب خانگی که برای افزایش فشار آب در مصارف مسکونی، خانگی و صنعتی بکار می‌رود. پمپ‌های آبی که برای مصرف خانگی استفاده می‌شوند پمپ با مخزن انبساط، پمپ با کلید اتومات، و بوستر پمپ هستند. پمپ‌های خانگی انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • پمپ آب خانگی نیم اسب بخار: پمپ آب خانگی نیم اسب بیشتر مناسب استفاده در ساختمان‌های تک طبقه است که حداکثر متراژ 150 متری داشته باشند.
  • پمپ آب خانگی یک اسب بخار
  • پمپ آب خانگی یک و نیم اسب بخار: پمپ آب خانگی یک و نیم اسب دو پروانه مناسب ساختمان‌های پنج طبقه ده واحدی با حداکثر متراژ 100 متر است.
  • پمپ آب خانگی دو اسب بخار: پمپ آب خانگی دو اسب را می‌توان در ساختمان‌های پنج طبقه 14 واحدی با حداکثر متراژ 100 متر نصب کرد.

پمپ آب خانگی یک اسب سه مدل دارد

  1. پمپ آب خانگی یک اسب جتی: پمپ آب خانگی یک اسب جتی مناسب استفاده در ساختمان‌های چهار طبقه هشت واحدی با حداکثر متراژ 68 متر است.
  2. پمپ آب خانگی یک اسب بشقابی: پمپ آب خانگی یک اسب بشقابی برای ساختمان‌های سه‌طبقه شش واحدی با حداکثر متراژ 75 متر برای هر واحد قابل‌مصرف است.
  3. پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه‌ای: پمپ آب خانگی یک اسب دو پروانه را می‌توان در ساختمان‌های چهار طبقه هشت واحدی با حداکثر متراژ 75 متر برای هر واحد نصب کرد.

در مجتمع‌های مسکونی که بیشتر از 20 واحد دارند برای تقویت فشار آب از بوستر پمپ‌ها استفاده می‌کنند. به‌منظور کاهش مصرف برق بوستر پمپ‌ها و بالا بردن طول عمر مفید قطعات دستگاه پمپ آب، از سیستم‌های اینورتر در این نوع پمپ‌ها بهره می‌برند. عوامل مختلفی در انتخاب پمپ آب خانگی دخیل هستند که باید کاملاً رعایت شوند تا نتیجه قابل قبولی به دنبال داشته باشند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • تعداد طبقات ساختمان
  • متراژ ساختمان
  • تعداد شیر و اتصالات موجود در ساختمان
  • میزان آب مصرفی ساختمان

پمپ آب بشقابی

پمپ اب و ابرسانی در این پمپ‌ ها برای انتقال انرژی چرخشی از یک یا چند روتور در حال چرخش و پروانه‌ هایی که به آن متصل شده است، استفاده می‌ شود. وقتی مایعات وارد سیستم پمپ بشقابی می‌ شوند، تحت تاثیر نیروی گریز از مرکز تولید شده توسط پروانه‌های در حال چرخش، قرار می‌ گیرند. همین نیرو باعث انتقال سیالات در این پمپ‌ ها می‌ شود. چرخش روتور با سرعت بالا باعث می‌ شود فشار و سرعت مایع افزایش یابد و به سمت خروجی پمپ جریان پیدا کند. پوشش این پمپ‌ ها نیز به شکل مخصوصی طراحی شده تا روند ورود مایع و رسیدن آن به قسمت پروانه‌ ها سریعتر انجام شود.
یکی از قسمت‌ های بسیار مهم پمپ‌ های بشقابی پروانه است که دارای منافذی منحنی شکل می‌ باشد و محل قرارگیری آن بین دو دیسک است. وقتی آب درون این پمپ‌ ها وارد می‌ شود، به پروانه رسیده و سپس در اثر چرخش پروانه از لبه‌ های آن خارج می شود. پروانه این موتورها که به یک موتور الکتریکی وصل شده با سرعتی بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ دور در دقیقه بسته به نوع موتور مورد نظر و قدرت آن می چرخد.

پمپ آب جتی

این پمپ‌ های آب که با نام پمپ آب سانتریفیوژ نیز شناخته می‌ شوند، کاربرد بسیار زیادی در مصارف خانگی دارند. ساختار این پمپ‌ ها به شکلی است که می‌ توان از آنها در زمینه انتقال آب از عمق به سطح زمین، افزایش فشار آب در خانه‌ های چند طبقه و… استفاده کرد. روند کاری این پمپ‌ ها چنین است که در قسمت مکش آنها خلاء ایجاد شده و این باعث از بین رفتن هوای موجود در خط رسیدن آب به پمپ می شود. بعد از این که هوای مزاحم در مجرای ورودی پمپ دفع شد، به دلیل چرخش سانتریفیوژ و ایجاد این خلاء، آب به موتور وارد شده و از سمت دیگر بیرون می‌رود. شما باید به این مسئله توجه داشته باشید. که محفظه و بدنه این پمپ‌ ها باید همیشه درون آب قرار گیرد تا بتوانند به درستی عمل کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع دستگاه تصفیه اب خانگی

پمپ آب دو پروانه

این پمپ‌ ها ساختاری مشابه با پمپ‌ های سانتریفیوژ دارند. اما تفاوت اصلی آنها با پمپ جتی یا سانتریفیوژ این است که در آن از پروانه‌ های پشت به پشت استفاده شده است. همچنین از آن برای پمپاژ مایعات غیر خطرناک و آب تمیز استفاده می‌ کنند. وجود دو پروانه در این پمپ‌ ها باعث شده که دبی آب بالاتر و قدرت انتقال بیشتری نسبت به سایر مدل‌ ها داشته باشند. به همین دلیل از این پمپ‌ها در خانه‌ هایی استفاده می‌ شود. که تعداد طبقات و واحدهای زیادی دارد.

و نیاز به یک پمپ با قدرت برای انتقال آب به طبقات بالا و واحدهای مختلف ساختمان است. پروانه‌ های به کار رفته در این نوع پمپ معمولاً از جنس استیل، باکالیت یا برنج هستند. بسته به مایع موردنظر که قصد انتقال آن را دارید. می‌ توانید یکی از این موارد را به کار ببرید. بیشترین کاربرد این پمپ‌ ها برای تقویت فشار خطوط لوله در مصارف خانگی، کشاورزی، دامپروری و… است.‌

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *