تعداد پره های رادیاتور چقدر است

تعداد پره های رادیاتور چقدر است پره های ردیاتور که اکثرا آلومینیومی هستند. وظیفه ی انتقال گرما از لوله های زیرین را به محیط دارند. و هر چه تعداد آنها بیشتر شود. میزان انتقال گرما افزایش پیدا می کند.

حالا به این می پردازیم که چگونه باید تعداد آنها را محاسبه کنیم. و آیا نسبت خاصی بین مساحت ساختمان و تعداد و اندازه ی پره ها وجود دارد؟

اکثر پره‌ های رادیاتور از جنس آلومینیوم ساخته می‌شوند و نقش مهمی در انتقال گرما از لوله‌های زیرین به محیط اطراف ایفا می‌کنند. با افزایش تعداد پره‌ها، میزان انتقال گرما نیز بیشتر می‌شود. محاسبه تعداد پره‌های یک رادیاتور اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که افزودن هر پره به رادیاتور هزینه های زیادی را در ‌بر می گیرد. هر چه تعداد پره های رادیاتور کمتر باشد و در عین حال گرمای محیط را به خوبی تامین کند، بازدهی بیشتری دارد و همچنین در هزینه‌های مصرف‌کننده نیز صرفه‌جویی می‌شود.

عوامل موثر در محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور

در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که نسبت بین مساحت و تعداد پره‌ها ثابت نیست و تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. این بدان معنی است که در محیط‌هایی که دارای اتلاف انرژی بالایی هستند، حتی با وجود مساحت کم، تعداد پره‌های رادیاتور بیشتری استفاده می‌شود. از جمله عوامل موثر بر این نسبت می‌توان به عوامل آب و هوایی، ساختار ساختمان و ارتفاع ساختمان نسبت به کف اشاره کرد.

عوامل آب و هوایی:

تعداد پره های رادیاتور چقدر است تعداد پره‌های رادیاتور ارتباط مستقیمی با آب و هوای یک منطقه دارد به طوری که استانداردهای تعداد پره‌های رادیاتور در مناطق سردسیر با استاندارد تعداد پره‌ها در مناطق گرمسیر متفاوت است. در واقع، خانه‌های مناطق سردسیر به گرمای بیشتر و به تبع رادیاتورهای بزرگ‌تری نسبت به خانه‌های مناطق گرمسیر نیاز دارند.

عوامل ساختاری ساختمان

نوع ساختمان خود می تواند عامل مهمی در تعیین تعداد پره های شوفاژ باشد. در همین زمینه ساختمان هایی که تعداد پنجره های بیشتری دارند و منافذ هدر رفت انرژی در آنها بیشتر است مسلما برای گرم شدن به گرمای بیشتر و تعداد پره های رادیاتور بیشتری احتیاج دارند.

نوع دیوار ها، جنس ساختمان و مصالح ساختمانی، ضخامت دیوار ها و حتی رنگ دیوار ها و نوع پنجره ها نیز می توانند در این مورد موثر باشند.

ارتفاع ساختمان نسبت به کف

هر چه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، ساختمان در معرض ورزش باد بیشتری قرار می گیرد و احتمال نیاز به گرمای بیشتر افزایش پیدا می کند.

البته زمانی که جهت تاش نور خورشید و میزان دریافت نور خورشید بیشتر باشد این قضیه می تواند عکس شود اما به طور کلی با افزایش ارتفاع هوا سرد تر می شود و نیاز به پره های بیشتر افزایش پیدا می کند.

فرمول محاسبه تعداد پره های رادیاتور

برای تعیین عوامل موثر در موارد ذکر شده. باید به جداول و استانداردهای موجود مراجعه کرد. سپس بار گرمایی محیط را بر ظرفیت حرارتی هر پره تقسیم می‌کنیم. ظرفیت حرارت پره‌های هر رادیاتور در کاتالوگ شرکت تولیدکننده آن ذکر شده است. به این طریق می‌توان تعداد کل پره‌ها را محاسبه کرد.

به طور کلی برای گرمایش طبقات پایین و بالای یک ساختمان در شرایط آب و هوایی معتدل به 110 کیلوکالری و برای طبقات وسط به 90 کیلوکالری به ازای هر مترمربع نیاز است.

ب عنوان مثال، تعداد پره‌های یک رادیاتور برای اتاقی به مساحت 10 متر که در طبقات وسط قرار دارند، به شرح زیر محاسبه می‌شود:

10*90=900

این عدد را تقسیم بر ظرفیت هر پره رادیاتور که در کاتالوگ ذکر شده است، می‌کنیم (برای مثال، 156):

900÷156=‍‍~6 پره

مثال دوم: سالنی به مساحت 45 متر را فرض کنید که در طبقات پایین ساختمان قرار دارد. تعداد پره‌ها به صورت زیر است:

45*110=4950

4950÷156=‍‍~32 پره

محاسبه تعداد پره‌های رادیاتور برای برندهای مختلف

تعداد پره های رادیاتور چقدر است رادیاتورهای برندهای مختلف از جمله بوتان و ایران رادیاتور دارای گرمادهی یکسانی هستند. گرمادهی یکسان در اکثر رادیاتورهای تولید داخلی صادق است؛ البته نمی‌توان گفت که برندهای خارجی نیز دارای گرمادهی یکسانی هستند. به همین دلیل است که در محاسبه تعداد پره‌های برندهای مختلف، از ظرفیت گرمایی میانگین 1750 به ازای هر مترمربع استفاده می‌شود.

عوامل متعدد دیگری می توانند در محاسبه ی تعداد پره های شوفاژ تاثیر گذار باشند که از آنها می توان نوع پنجره ها(دو جداره یا تک جداره)، وضعیت موتور خانه(عایق بودن یا نبودن)، محل موتور خانه و بسیاری عوامل دیگر را ذکر کرد.

اما چیزی که اینجا از اهمیت زیادی برخوردار است این است که چگونه از اتلاف انرژی جلوگیری کنیم و نیاز به وسایل گرمایشی را کمتر کنیم؟ برای پاسخ به این سوال به مثال زیر توجه کنید.

چندی پیش خانه ای در آلمان ساخته شد که دمای داخلی آن بدون نیاز به وسایل گرمایشی تا حدود بیست درجه سانتیگراد می رسید و این در حالی بود که دمای خارجی زیر صفر درجه بود. به نظر شما این امر چگونه ممکن است؟

اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم ساخت چنین ساختمانی در ایران نیاز به برنامه گذاری و برنامه ریزی طولانی مدت دارد اما به هر حال ما می توانیم با توجه به فاکتور های اتلاف انرژی میزان نیاز به وسایل گرمایشی و سرمایشی را کمتر کنیم و در موقعیتی که با مشکل کمبود انرژی مواجه هستیم در راه بهبود مصرف آن صرفه جویی کنیم.

بیشتر بخوانید: دستگاه پرده هوا و مزایای آن

نکته

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که اگر بار گرمایی رادیاتور ها بالاتر برود می توانید با کم کردن ورودی رادیاتور میزان گرما را کاهش دهید ولی میزان گرما را نمی توانید با تغییر در سوخت پکیج بیشتر کنید و یا پکیج را تغییر دهید تا گرما بیشتر شود. از این رو باید در محاسبات خود همیشه دست بالا را بگیرید.

بصورت کلی و با تمامی تفاسیر بالا از فرمول زیر برای محاسبه تعداد پره رادیاتور مورد نیاز استفاده می شود:

۱kw = %۸۶ kcal/h ۱kcal = ۴ btu

البته در نظر داشته باشید که بار حرارتی 18 پره رادیاتور حدود 2260 کلول کالری به طور متوسط می باشد. که البته برای این میزان از حرارت باید دمای آب بین 70 تا 90 درجه باشد و دمای متوسط محیط خانه هم نباید کمتر و یا بیشتر از حدود 18 درجه باشد.

البته باید این نکته را هم گوشزد کرد که انتخاب تعداد پره برای رادیاتور با تمامی این محاسبات نهایتا نیاز به دانش تجربی هم دارد. دلیل آن هم خیلی ساده است. همیشه محیط یک دمای ثابت ندارد. همواره هوای بیرون در حال تغییر است و ورود و خروج هوا به ساختمان هم همیشه عددی ثابت را نشان نمی دهد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *