انواع تصفیه هوا

انواع دستگاه تصفیه هوا

پیش از اینکه مراحل مختلف تصفیه هوای خانگی را بررسی کنیم، در ابتدا باید شناختی از انواع دستگاه تصفیه هوا بدست آوریم. همانطور که گفتیم، دستگاههای تصفیه هوا انواع خاص خود را داشته و هر یک از عملکرد، مزایا و معایب مربط به خود برخوردار است. هر کدام از این ها چون به روش متفاوتی هوای اطراف خود را پاکسازی می کنند، در یک نوع مشخصی از پاکسازی آلودگی بهتر عمل می کنند. بطور کلی دستگاه های تصفیه هوا را به دو گروه تقسیم می کنند:

1- سیستم های تصفیه هوا غیرفعال (Passive):

در این نوع از تصفیه هوا تمرکز بر این است که ذرات معلق موجود در هوا بواسطه فیلترهای دستگاه جذب شود بدون اینکه ماده خاصی به محیط اضافه شود. در این نوع از دستگاه ها از سه نوع فیلتر ختلف برای تصفیه کردن هوا استفاده می شود که عبارتند از: فیلتر اولیه، فیلتر هپا و فیلتر جاذب کربن. این نوع از دستگاه ها بر خلاف دسته دیگر هیچگونه ماده جدید همچون ازنرا به محیط اضافه نمی کنند. در ادامه این نوشتار فیلترهای این نوع دستگاه ها را به تفصیل معرفی خواهیم کرد.

2- سیستم های تصفیه هوا فعال (Active):

در این روش هوا بواسطه تغییر دادن ماهیت ذرات آلاینده تصفیه می گردد. جهت تغییر دادن ماهیت آلاینده ها هم از ابزاری همچون لامپ UV و فیلترهای کاتالیستی استفاده می شود. یکی از مزایای بسیار جالب این نوع از دستگاه ها این است که احتیاجی به تعویض فیلتر ندارند. اما دقت کنید که دو دلیل عمده برای خطرساز بودن استفاده از این دستگاه ها وجود دارد که عبارتند از:

  • وقتی موادی جهت تغییر ماهیت آلاینده ها به محیط اضافه می شود، این موضوعمی تواند مولکول های ناشناخته ای را به محیط اطراف وارد کرده که برای سلامتی انسان خطرناک باشد!!
  • دیگر اینکه برخلاف آنچه عموم تصور می کنند، نگهداری از این دستگاه ها نیز هزینه هایی به همراه دارد. بطور مثال لامپ UV اگر بعد از 2 سال تعویض نشود، شدیدا ضعیف می گردد.
دستگاه تصفیه هوای رومیزی

 تصفیه هوای رومیزی با وزن سبک در ابعاد کوچک و متوسط ارائه می شوند و به همین دلیل مناسب استفاده در محیط هایی با متراژ کم همچون اتاق خواب ها می باشند.دستگاه تصفیه کننده هوا رومیزی معمولاً دارای 3 مرحله فیلتراسون است.

دستگاه تصفیه هوای ایستاده

 تصفیه هوای ایستاده سایز بزرگتری نسبت به نوع رومیزی دارند، در این دستگاه ها ممکن است از تعداد مراحل بیشتری فیلتراسیون استفاده شود.

دستگاه تصفیه هوای همراه

تصفیه هوای همراه، دارای قابلیت حمل بر روی گردن می باشند. و وزن آنها بسیار سبک است. این دستگاه ها توسط فرآیند جذب یون ها عمل تصفیه هوا را انجام می دهند. دستگاه تصفیه کننده هوای همراه، مناسب برای استفاده افرادی است. که در هوای آلوده مجبور به بیرون رفتن از منزل می باشند.

دستگاه تصفیه هوای اتومبیل

همان طور که از نام این دستگاه تصفیه کننده هوا مشخص است. برای استفاده در اتومبیل طراحی شده است. برای فعالیت دستگاه تصفیه کننده هوا کافی است. آن را به فندک ماشین وصل کنید و یا در مواردی امکان استفاده از باطری قلمی هم در آن تعبیه شده است. دستگاه تصفیه کننده هوای اتومبیل، نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب و یا حرارت قرار گیرد.

انواع فیلتراسیون دستگاه تصفیه هوا

فیلتراسیون هوا عمدتاً به دو شکل انجام می شود. که شامل موارد زیر می باشد:

  • فیلتراسیون فعال

فیلتراسیون فعال (Active)، فرایند با یونیزه کردن آلاینده ها انجام می شود. در این دستگاه ها نیاز به تعویض فیلتر نمی باشد، ولی نکته مهم این است. که در فیلتراسیون فعال گاز ازن تولید می شود. که افزایش غلظت گاز ازن در محیط موجب گلو درد، درد قفسه سینه و سرفه می گردد.

  • فیلتراسیون غیر فعال

در فیلتراسیون غیر فعال (Passive)، با مکش هوا به درون دستگاه و عبور از فیلتر های مختلف، هوا تصفیه شده. و از جهت مخالف دستگاه خارج می شود.

فیلتر دستگاه تصفیه هوا

به طور کلی، تعداد فیلترها و نوع آنها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استفاده همزمان از چند فیلتر، نتیجه بهتری در تصفیه هوا دارد. اگر فردی از وجود یک آلاینده خاص در محیط خود ناراضی است. باید از نوع آلاینده مطلع شده. تا فیلتر مناسب برای حذف آن را انتخاب نماید.

مراحل تصفیه هوای دستگاه های خانگی متناسب با مدل دستگاه و کاربری ممکن است. از 3 تا 7 مرحله متغیر باشد. که در اینجا به عنوان مثال فیلترهای دستگاه تصفیه هوای خانگی کووی، تشریح شده است.

پیش فیلتر دستگاه تصفیه هوا (فیلتراسیون اولیه)

در مرحله فیلتراسیون اولیه ذرات جامد بزرگ موجود در هوا نظیر گرد و غبار، پرز فرش و موی حیوانات جذب فیلتر می شوند، این فیلتر قابل شستشو می باشد. شایان ذکر است، انتخاب پیش فیلتر با کیفیت، عمر فیلتر کربن و هپا را افزایش می دهد. می توان گفت پیش فیلتر اولین سد در دستگاه های تصفیه هوای خانگی می باشد.

فیلتر ثانویه دستگاه تصفیه هوا (پیش فیلتر)

عملکرد این فیلتر نیز همانند فیلتر اولیه می باشد، با این تفاوت که قادر به حذف گرد و غبار با دقت بیشتری است، این فیلتر قابلیت شستشو نیز دارد.

فیلتر ضد عفونی کننده دستگاه تصفیه هوا

فیلتر کربن اکتیو یا ضد عفونی کننده در دستگاه تصفیه کننده هوا برای حذف عوامل شیمیایی مضر و بوی نامطبوع نظیر بوی سیگار و انواع گازهای سمی مانند دی اکسید سولفور، دی اکسید کربن، منو اکسید کربن و غیره استفاده می شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *