ضد عفونی کننده استخر

ضد عفونی کننده استخر

ضد عفونی کننده استخر دغدغه بسیاری از صاحبان استخر، انتخاب سیستم ضدعفونی مناسب از میان گزینه های بسیاریست که پیش روی آنها قرار دارد. اما حقیقت این است که هیچ روشی بهترین روش نیست و برای هر استخر بنا به شرایط خاص آن باید گزینه متفاوتی انتخاب شود. برای انتخاب سیستم ضدعفونی آب استخر باید متغیرهای زیادی در نظر گرفته شود، از جمله هزینه های اولیه، هزینه های نگهداری، شرایط تعمیر و نگهداری، آب و هوا و نیز تعداد شناگران.

کلر

از گذشته تا کنون، کلر بیشترین نقش را در ضدعفونی آب استخرها ایفا کرده است. کلر باکتری ها را تحت یک واکنش شیمیایی ساده از بین می برد. در این واکنش شیمیایی، کلر به یونهای اسید هیپوکلریت و هیپوکلرو تجزیه شده که باکتری ها را تا زمانی که خنثی شوند و یا از بین بروند، اکسید می کند.

مزایای ضد عفونی با استفاده از کلر

  • کلر دارای نیمه عمر طولانی است و در نتیجه می توانید برای مدت زمان طولانی ذخیره می شود.
  • به راحتی و در اشکال مختلف از جمله مایع، گاز و جامد در دسترس است.
  • کلر دارای اثر باقیمانده است: یعنی نه تنها زمانی که برای اولین بار به آب استخر اضافه می شود باکتری ها را از بین می برد بلکه بعد از آن هم به خنثی کردن باکتری ها ادامه می دهد.

معایب ضد عفونی با استفاده از کلر

  • فراورده های جانبی کلر، کلرآمین و تری هالومتان (THM) است که باعث سوزش پوست و چشم شناگران می شود.
  • کلر، پس از اضافه شدن به یک استخر، به سرعت پراکنده می شود  بنابراین استخرهایی که از کلر استفاده می کنند باید به طور منظم تست و نگهداری شوند.
  • فراورده های جانبی کلر باعث بروز برخی مسائل مربوط به سلامتی از قبیل مشکلات تنفسی می‌شود.

استخر شنا باید چه شرایطی داشته باشد؟

مواد ضد عفونی کننده بر پایه کلر از جمله ضدعفونی کننده ها و اکسید کننده های متداول برای استخر شنا هستند. کلر معمولاً به صورت اسید هیپوکلروس (HOCl) یا هیپوکلریت (OCl ) اضافه می شود.

کلر میکروارگانیسم های بیماریزا را که در آب وجود دارند از بین می برد. وقتی کلر بیش از حد وجود داشته باشد ، در نتیجه باعث تشکیل کلرامین که باعث تحریک چشم و غشای مخاطی می شود.بنابراین مقدار استفاده از کلر باید به طور دقیق استفاده شود که از تشکیل کلروآمین جلوگیری کند.

میزان آستانه و حداکثر برای غلظت کلر تعیین شده است که این میزان برای کلر موجود ،حداقل غلظت استخرهای شنا 0.5 میلی گرم در لیتر و حداکثر آن روی1.5 میلی گرم در لیتر تنظیم شده است. کاهش غلظت کلر نامطلوب است ، زیرا این امر خطر بیماری های منتقله از طریق آب را افزایش می دهد.

بوی کلر یا بوی استخر؟

ضد عفونی کننده استخر کلرامین ها که از طریق واکنش های اوره و مواد ضد عفونی کننده کلر تشکیل می شوند ، خورنده نیز هستند معمولا استخرهای سالم بوی مواد شیمیایی نمی دهند. آب استخر را اغلب بوی کلر توصیف می کنند ، اما استخر با مدیریت مناسب نباید بو داشته باشد. رایحه آب استخر از خود کلر حاصل نمی شود بلکه از ترکیبات شیمیایی به نام کلرآمین ها حاصل می شود.

که در صورت تصفیه نامناسب در آب استخر جمع می شوند.امین از ترکیب دو ماده تشکیل می شود: (1) مواد ضد عفونی کننده کلر که برای بهداشت استخرهای شنا اضافه می شوند و (2) تعریق ، روغن و ادرار که از بدن شناگران وارد استخر می شوند. کلرامین ها را می توان با استفاده از کلر از بین برد. ” شوک درمانی ” یا “سوپرکلرینر” عبارت است از افزودن کلر اضافی به استخرها برای از بین بردن آمونیاک و ترکیبات آلی ترکیب شده با کلر برای تولید کلرامین.

کلر استخر به چه اشکال مختلفی ارائه می شود؟

قرص کلر استخر

قرص کلر ضدعفونی کننده استخر است. این قرص در آب استخر شما حل می شود و در اندازه های مختلف (معمولاً ۳ و ۱) موجود است. قرص ها در سبد مخصوص قرار می گیرند یا با یک دستگاه پخش کننده کلر شناور پخش می شوند. اگر یک کلرور اتوماتیک نصب کرده اید، برای حل کردن قرص ها از آن می توانید استفاده کنید.

پودر کلر استخر (کلر گرانول)

پودر کلر با توجه به حجم استخر شما به طور مستقیم به آب استخر به عنوان ضدعفونی کننده استخر اضافه می شود. این امر بستگی به نتایج آزمایشات شیمیایی شما دارد. کلر گرانول سریعتر از قرص ها کار می کند زیرا قرص ها می توانند به سرعت حل شوند اما گرانول در طول زمان در آب حل می شود.

مایع کلر استخر

مایع کلر استخر مستقیماً به آب استخر اضافه می شود. این ماده سریع عمل می کند و روشی سریعتر برای آب بندی استخر شما ارائه می دهد. کلر مایع در قفسه کمد شما دوام چندانی نخواهد داشت، بنابراین باید بلافاصله پس از خرید از آن استفاده کنید. گرانول و قرص کلر به طور کلی ماندگاری بیشتری دارند، که یکی از دلایل محبوبیت آنهاست.

گاز کلر استخر

این تنها شکل واقعی کلر خالص است. این گاز برای ضدعفونی کردن استخرها استفاده می شود. از آنجا که در صورت استفاده نادرست می تواند خطرناک باشد، فقط سازمان ها و افراد واجد شرایط مجاز به استفاده از کلر برای استخرها هستند. همچنین رایج ترین روش بهداشتی برای استخرهای مسکونی نیست، اگرچه بسیار موثر است.

کلرورهای آب شور

کلرناتورهای نمکی، نمک را با استفاده از یک ژنراتور تخصصی به کلر تبدیل می کنند. برای تبدیل نمک به کلر، تمام کاری که شما به عنوان صاحب استخر باید انجام دهید این است که مقدار لازم نمک را درون استخر خود بریزید (مگر اینکه سیستم مخزن آب نمکی داشته باشید) و بگذارید ژنراتور کار خودش را انجام دهد. نکته قابل ذکر این است که این نوع سیستم ها با استخرهای بوش وینیل که دارای دیوارهای فلزی هستند، خیلی خوب عمل نمی کنند. نمک باعث فرسایش فلز شده و با گذشت زمان باعث ایجاد مشکلات عمده در ساختار استخر می شود.

همچنین میتوانید جهت خرید کولر گازی و مشاهده انواع اسپلیت از صفحه آن دیدن فرمایید.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *