مزایای استفاده از شومینه

مزایای استفاده از شومینه شومینه گازی را می‌توان بر اساس شکل ظاهری به دو نوع مدرن و کلاسیک دسته‌بندی نمود. این دو سبک از شومینه طرفداران مخصوص به خود را دارند و افراد با توجه به دکوراسیون داخلی خانه خود یکی از این دو نوع را انتخاب می کند. در این مقاله با ما همراه باشید.

شومینه گازی چیست

شومینه‌ گازی یکی از پرکاربردترین انواع شومینه می‌باشد که ظاهری همانند شومینه چوبی دارد. با این تفاوت که از گاز بجای چوب در آن استفاده می‌شود.

شومینه‌های گازی دود و بوی زیاد نسب به مدل های هیزمی خود نداشته و قابلیت تنظیم دما با شیر تنظیم ورودی گاز را دارند. از این رو جایگزین بسیار مناسبی برای مدل های هیزمی و چوبی هستند.

سوخت شومینه

مزایای استفاده از شومینه در این مدل ها از گاز شهری به جای چوب استفاده می شود. این شومینه مجهز به دودکش برای خارج کردن گازهای آلاینده از اتاق است.

گاز شهري از زغال سنگ و يا از نفت توليد مي شود . تركيب گاز شهري هيدروژن %50، متان %20 تا %30، كربن منواكسيد %7 تا %17، كربن دي اكسيد%3، نيتروژن %8، هيدروكربورها %8 علاوه بر اين ناخالصي هاي ديگري مانند بخار آب ، امونيال ، گوگرد، اسيد سيانيدريك نيز در گاز شهري وجود دارد.

انواع شومینه گازی

شومینه‌های گازی را می‌توان بر اساس شکل ظاهری به دو نوع زیر تقسیم می شوند :

  • شومینه گازی مدرن
  • شومینه گازی کلاسیک

این دو سبک از شومینه طرفداران مخصوص به خود را دارند و افراد با توجه به دکوراسیون داخلی خانه خود یکی از این دو نوع را برمی‌گزینند.

شومینه‌های مدرن معمولا دارای طراحی مینیمال بوده و برخلاف سبک کلاسیک از دیزاین پر زرق و برق و شلوغی برخوردار نمی‌باشند.

شومینه های مدرن خود به نوع شومینه گازی معلق و شومینه گازی دیواری تقسیم می شوند.

از متریال‌های مختلفی که در برابر حرارت مقاومت مناسبی دارند، در ساخت شومینه‌های گازی استفاده می‌شود. این مدل ها بر اساس مصالح ساخت به شکل زیر تقسیم بندی می شوند :

  • آجری
  • بتن نسوز
  • سنگی
  • شیشه‌ای
  • گچی
  • چدنی

مزایا و معایب شومینه گازی

بعد جواب دادن به سوال شومینه گازی چیست  حال به مزایای آن می پردازیم . از مزایای شومینه‌ گازی می‌توان به ایجاد و انتقال حرارت بیشتر نسبت به سایر مدل ها ، استفاده از هیزم در صورت قطع گاز به عنوان سوخت جایگزین، ظاهر زیبا و انتقال حس لذت و گرمی خاصی که نشستن در کنار شعله‌های آتش منتقل می‌کند، اشاره کرد.

از دیگر مزایای آن، طراحی ظاهر و پیشانی ، به سلیقه و طرح دلخواه شماست که این مزیت موجب هماهنگی بیشتر با سبک دکوراسیون منزلتان می‌شود.

ثابت بودن و عدم امکان انتقال ، هدر رفت زیاد گرمای تولید شده از دودکش از مهم ترین معایب شومینه گازی هستند.

از دیگر معایب این نوع ، تولید گازهای سمی است که برای خروج این گازها نیازمند تعبیه دودکش است، به همین جهت در مراحل اولیه ساخت خانه باید برای اجرای آن برنامه‌ریزی شود.

مزایای استفاده از شومینه

شومینه سازه‌ی معماری از جنس آجر، سنگ یا آهن است که جهت روشن کردن آتش و گرمایش محیط به کار می‌رود. شومینه در طول تاریخ از لحاظ ساختار و اندازه تغییرات عمده‌ای را به خود دیده و شومینه‌های مدرن از لحاظ کارایی و طراحی پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. همچنین شومینه‌های کلاسیک همراه با حفظ ظاهر سنتی خود، از لحاظ کارایی و کیفیت نیز مدرن‌تر شده اند. در ادامه مزایای استفاده از شومینه خواهیم پرداخت.

تاریخچه شومینه در ایران

شومینه یک واژه خارجی است. با اینکه در کشور ما در قدیم انواع شومینه مخصوصاً نوع چوبی آن زیاد استفاده می‌شده ما واژه خاصی برای آن سراغ نداریم و از همین لغت خارجی استفاده می‌کنیم. شومینه به معنای دودکش است و منظور از آن فضای اجاقی است که بسیار به کار برده می شود. امروزه نوع هیزمی و گازی آن در خانه‌های لوکس و در اتاق‌های نشیمن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصالح عمده شومینه آجر، خاک و سیمان نسوز است. آجرهای نسوز در اشکال مختلف تولید می‌شوند که به فرم این وسیله بسیار کمک می‌کنند.

متاسفانه شومینه در ایران بدون توجه به معماری و عملکرد صحیح آن مورد استفاده قرار گرفته و تنها ظاهر آن مورد توجه بوده و در اکثر منازل به عنوان دکوراسیون فضاها جلب توجه می نماید. معمولاً افراد، در طراحی دکور خانه ابتدا به شکل اتاق نگاه می کنند و بیشتر به دنبال ایجاد یک نقطه ی کانونی در اتاق هستند. یعنی فضایی را برای استراحت و گپ زدن فراهم می کنند و کنار آن فضای زیبا و به خصوص را برای یک یا دو نفر تهیه می بینند. یکی از مزایای استفاده از شومینه، زیبایی دکوراسیون منازل می باشد.

بیشتر بخوانید: خرید کولر گازی

شومینه های چوب سوز و گاز سوز

شومینه های چوب سوز به رومانتیک بودن و لطافت محیط می افزایند، اما در کنار هدر رفت انرژی معمول در تمام آنها دچار عیب استفاده از چوب به عنوان سوخت نیز هستند. به طور کلی این نوع وسیله ی گرمایشی تنها ۱۵ درصد از انرژی چوب را به گرمایش تبدیل می کند و بقیه یا هدر می رود یا باعث آلودگی محیط زیست می شود. از این رو بهتر است تا از شومینه های گازی استفاده شود.

در این بین برخی از شومینه های گاز سوز استفاده می کنند. هر چند این نوع وسیله ی گرمایشی معضل استفاده از حجم زیادی از چوب را ندارد و به بهره وری ۷۵ درصدی دست یافته است، اما به دلیل ساختار طبیعی آن همچنان انرژی بیشتری نسبت به بخاری مصرف می کند. هوای گرم در هر حالتی تمایل به بالا رفتن و فرار دارد.

استفاده از شومینه، همانند روشن کردن بخاری یا سایر وسایل گرمایشی در کنار پنجره ای باز است. در واقع با روشن کردن شومینه، هوای سرد به طور مداوم از دودکش آن وارد و هوای گرم خارج می شود. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از شومینه، حتی در خانه ای کاملا عایق بندی شده است، میزان مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *