نحوه انتخاب تصفیه هوا

انواع دستگاه تصفیه هوا

نحوه انتخاب تصفیه هوا پیش از اینکه مراحل مختلف تصفیه هوای خانگی را بررسی کنیم، در ابتدا باید شناختی از انواع دستگاه تصفیه هوا بدست آوریم. همانطور که گفتیم، دستگاههای تصفیه هوا انواع خاص خود را داشته و هر یک از عملکرد، مزایا و معایب مربط به خود برخوردار است. هر کدام از این ها چون به روش متفاوتی هوای اطراف خود را پاکسازی می کنند، در یک نوع مشخصی از پاکسازی آلودگی بهتر عمل می کنند. بطور کلی دستگاه های تصفیه هوا را به دو گروه تقسیم می کنند:

1- سیستم های تصفیه هوا غیرفعال (Passive):

در این نوع از تصفیه هوا تمرکز بر این است که ذرات معلق موجود در هوا بواسطه فیلترهای دستگاه جذب شود بدون اینکه ماده خاصی به محیط اضافه شود. در این نوع از دستگاه ها از سه نوع فیلتر ختلف برای تصفیه کردن هوا استفاده می شود که عبارتند از: فیلتر اولیه، فیلتر هپا و فیلتر جاذب کربن. این نوع از دستگاه ها بر خلاف دسته دیگر هیچگونه ماده جدید همچون ازنرا به محیط اضافه نمی کنند. در ادامه این نوشتار فیلترهای این نوع دستگاه ها را به تفصیل معرفی خواهیم کرد.

2- سیستم های تصفیه هوا فعال (Active):

در این روش هوا بواسطه تغییر دادن ماهیت ذرات آلاینده تصفیه می گردد. جهت تغییر دادن ماهیت آلاینده ها هم از ابزاری همچون لامپ UV و فیلترهای کاتالیستی استفاده می شود. یکی از مزایای بسیار جالب این نوع از دستگاه ها این است که احتیاجی به تعویض فیلتر ندارند. اما دقت کنید که دو دلیل عمده برای خطرساز بودن استفاده از این دستگاه ها وجود دارد که عبارتند از:

  • وقتی موادی جهت تغییر ماهیت آلاینده ها به محیط اضافه می شود، این موضوعمی تواند مولکول های ناشناخته ای را به محیط اطراف وارد کرده که برای سلامتی انسان خطرناک باشد!!
  • دیگر اینکه برخلاف آنچه عموم تصور می کنند، نگهداری از این دستگاه ها نیز هزینه هایی به همراه دارد. بطور مثال لامپ UV اگر بعد از 2 سال تعویض نشود، شدیدا ضعیف می گردد.

مراحل تصفیه هوای خانگی

همانطور که گفتیم دستگاه های تصفیه هوا انواع متنوعی دارند که برای هر یک از آنها مراحل تصفیه به گونه متفاوتی است. در ادامه به معرفی چند مدل مهم از دستگاه های تصفیه پرداخته و مراحل تصفیه هوا در آنها را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید!

1- دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV:

می دانیم که نور فرابنفش از یک انرژی بسیار بالا برردار است. این دستگاه نورهایی با طول موج کوتاه فرا بنفش به اطراف منتشر کرده و از این طریق هوا را تصفیه می نماید. عملکرد این دستگاه به این صورت است که در ابتدا نور UV به فلترهای دستگاه می تابد. سپس یک سری مولکول های گازی از این طریق به دستگاه وارد شده و با فیلترهای آن واکنش می دهد. طی چنین فرآیندی مولکول های آلاینده به یک سری مولکول بی خطر بدل می شوند.

دستگاه تصفیه هوا با لامپ UV چگونه هوای محیط را تصفیه می‌کند؟

نحوه انتخاب تصفیه هوا اصل کاری که این دستگاه انجام می دهد. واکنش دادن بامولکول های آلاینده و خنثی کردن آنهاست. اما طی فرایندی که مولکول های آلاینده به مولکول های بی خطر تبدیل می شوند. ممکن است برخی از ذرات بصورت ناقص واکنش دهند. نتیجتا احتمال این وجود دارد. که این ذرات خود به مولکول های ناشناخته. و جدیدی تبدیل شوند. که خطرناک تر هم هستند!! همچنین دقت کنید. که چون هوا در بین فیلترها به سرعت جریان دارد. این احتمال را بالا می برد. که برخی از آلاینده ها واکنش ندهند. نور فرابنفش در کل بیشتر جهت ضدعفونی کردن مراکز بهداشتی نظیر بیمارستان ها استفاده می شود.

2- دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا:

هپا مخفف عبارت high-efficiency particulate arresting می باشد. که قادر است. به میزان 99 درصد از ذرات پرخطر موجود در محیط را به دام بیندازد. این فیلتر بواسطه فشرده شدن و نیز تنیده شدن الیاف هایی همچون حصیر، پنبه، پوشال و فایبر گلاس ساخته می شود. از آنجا که این دستگاه قابلیت چین خوردن دارد و انعطاف پذیری آن نیز بسیار بالاست. موجب می شود. که منافذ بسیار ریز فیلتر آن از طریق گرد و خاک مسدود نگردد. نتیجتا اینکه این فیلتر دارای ظرفیت بسیار بالایی است و همین باعث می شود. که بتوان مدت زمان طولانی تری از آن استفاده کرد. فیلتر هپا از منافذ ریز و متراکمی برخوردار بوده. و در از بین بردن ویروس ها و آلاینده ها بسیار خوب عمل می کند.

بیشتر بخوانید: تصفیه هوا

مراحل تصفیه هوا در دستگاه تصفیه هوا با فیلتر هپا چیست؟

فرآیند فیلتراسیون این نوع از دستگاه های تصفیه هوا به این صورت است. که بواسطه عمل مکش هوا به درون دستگاه تصفیه هوا آغاز می گردد. به این صورت که هوای آلوده از یک سمت به دستگاه وارد شده و با عبور از فیلتر هپا و کربن اکتیو آلاینده ها از آن جدا شده. و هوای پاک. از سوی دیگر دستگاه خارج می گردد. فیلتر کربن اکتیو نیز فیلتر دیگری است. که در کنار فیلتر هپا مورد استفاده قرار می گیرد. و در کنار از بین بردن آلاینده های شیمیایی، بوی نامطبوع را از هوای مورد نظر می گیرد!

نحوه انتخاب تصفیه هوا دقت داشته باشید که عملکرد فیلتر هپا اینگونه است. که از فرآیند انتشار یا diffusion استفاده کرده. و هوا را تصفیه می نماید. درست به همین دلیل هم هست. که این فیلتر می تواند ذرات بسیار ریز در حد و اندازه 3 تا 20 نانو میکرون را به راحتی جذب کند!! این دستگاه برخلاف دستگاه پیشین که از نام بردیم. (دستگاه UV)، هیچ نوع ماده ای را به هوای اطراف پراکنده نمی کند. و استفاده از آن از این جهت safe تر است. در کنار آن دیگر مزیت این دستگاه این است. که چون هوا از منافذ بسیار ریز این فیلتر عبور می کند. با درجه کیفی بسیار بالاتری تصفیه می گردد.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *