اشنایی با انواع کولرگازی و کاربرد ان

اشنایی با انواع کولرگازی و کاربرد ان برای اینکه بهترین کولر گازی را برای خانه خود انتخاب کنید، باید از انواع این دستگاه‌های خنک کننده اطلاع داشته باشید. هر چه در مورد انواع کولر گازی شنیده‌اید کنار بگذارید. در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های انواع این دستگاه‌های خنک کننده آشنا کنیم و این کولرها را از زوایای مختلف بررسی نماییم. به این منظور شما را دعوت می‌کنیم که در ادامه این متن با ما همراه باشید.

پیش از آنکه سراغ معرفی انواع کولرهای گازی برویم، اجازه دهید که با یک آمار شروع کنیم. کولرهای گازی یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های خنک کننده به خصوص در مناطق با آب و هوای مرطوب هستند. شاید برای شما عجیب باشد که این دستگاه‌های خنک کننده چگونه یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های سرمایشی به شمار می‌آیند، در حالی که حدود ۷۰ درصد از خانواده‌های ایرانی از کولرهای آبی استفاده می‌کنند! پیش از هر چیزی باید بگوییم که این آمار روز به روز در حال کاهش است و اکثر خانواده‌ها به دنبال نصب کولرهای گازی در خانه‌های خود می‌باشند.

این ویژگی‌ها و مشخصه‌های ممتاز در کولرهای گازی است که این دستگاه‌های خنک کننده را به بهترین سیستم‌های سرمایشی در هر فضایی تبدیل کرده است. این دستگاه‌ها نه تنها توانایی و قدرت بیشتری در خنک کردن محیط دارند، بلکه انرژی کمتری نیز مصرف می‌کنند. چه چیزی بهتر از این خواهد بود؟ بدون شک این ویژگی‌های مثبت شما را به تعویض سیستم‌های سرمایشی خانه خود می‌کنند. اما ابتدا باید ببینیم که برای گذر از مرحله انتخاب کولر گازی به چه اطلاعاتی نیاز دارید و چه فاکتورهایی شما را در خرید این دستگاه‌های خنک کننده کمک می‌کند؟

ضرورت شناخت انواع کولر گازی

سیستم‌های سرمایشی بخشی جدانشدنی از هر خانه‌ای است و همیشه بخش عمده‌ای از بودجه مربوط به لوازم خانگی را به خود اختصاص می‌دهند. از این رو انتخاب درست در هنگام خرید این دستگاه‌های خنک کننده اهمیت بسیاری دارد. علاوه بر این بسیار مهم است که این دستگاه‌ها چه میزان انرژی مصرف می‌کنند و به چه اندازه فضای مورد نظر شما را خنک می‌کنند. هر فردی در انتخاب دستگاه‌های خنک کننده در منزل خود نظری دارد، اما برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشیم، باید انواع کولرهای گازی را بشناسیم. تنها در این صورت است که انتخاب درستی در خرید کولر گازی و اسپلیت خواهیم داشت.

انواع کولر گازی از لحاظ کاربرد:

  • کولر گازی مرکزی
  • مینی اسپیلت بدون داکت
  • کولرهای گازی پنجره‌ای
  • کولرهای گازی پرتابل
  • کولرهای گازی ایستاده
  • کولرهای گازی هیبریدی / دوگانه‌سوز
  • کولرهای گازی هوشمند
  • کولرهای گازی ژئوترمال

هر کدام از این کولرهای گازی برای استفاده در فضای خاصی طراحی شده‌اند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

معرفی کولر گازی مرکزی

اشنایی با انواع کولرگازی و کاربرد ان خانه بزرگی دارید؟ دوست دارید که به صورت همزمان تمام اتاق‌های خانه شما خنک شود؟ کولر گازی مرکزی بهترین سیستم سرمایشی برای شما به شمار می‌آید. نحوه کارکرد این دسته از کولرهای گازی درست مانند اسپیلت‌هاست. البته با این تفاوت که این سیستم سرمایشی را با نام سیستم داکت می‌شناسند. این دستگاه خنک کننده نیز مانند سایر کولرهای گازی از مبرد در حذف گرما از هوای داخلی خانه استفاده می‌کند. به این ترتیب هوا را از طریق مجاری نصب شده در خانه تنظیم می‌کند و هوای گرم به بیرون از منزل منتقل می‌شود.

این سیستم از دو واحد خارجی و داخلی تشکیل شده است. واحدهای خارجی شامل کندانسور و کمپرسور می‌شوند و سیم‌پیچ اپراتور و کنترل کننده هوا، واحدهای داخلی را تشکیل می‌دهند.  اما آن چیزی که این سیستم سرمایشی را از سایر دستگاه‌های خنک کننده متمایز می‌کند، فناوری مدرن ترموستات‌های استفاده شده در آن است. این ترموستات‌ها قابلیت برنامه‌ریزی همراه با تهویه مطبوع هوای مرکزی را دارند؛ از این رو در میان انواع کولر گازی گزینه ایده‌آلی برای خانه‌های هوشمند به شمار می‌آیند.

مزایای استفاده از کولرهای گازی مرکزی

زمانی که این نوع از انواع کولر گازی را راه‌اندازی می‌کنید، تمام اتاق‌های موجود در فضای مورد نظر خود را باید به مجاری‌های این سیستم مجهز کنید. در این صورت تمام اتاق‌ها به صورت همزمان خنک می‌شوند. آن چیزی که توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب می‌کند، قدرت خنک کنندگی این سیستم است. کولرهای گازی مرکزی با قدرت بالا در کمترین زمان ممکن محیط را خنک کرده و به درجه تنظیم شده می‌رسانند. همچنین از آن جایی که هوا در کل خانه در جریان دارد، رطوبت در خانه در کمترین حالت ممکن قرار می‌گیرد. به این ترتیب محیط خانه شما به بهترین شکل خنک می‌شود.

معایب کولرهای گازی مرکزی

اما این کولرهای گازی معایبی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • انرژی زیادی مصرف می‌کنند.
  • با بروز مشکل در مجاری این سیستم، کارایی و اثربخشی این دستگاه خنک کننده مختل می‌شود.

علاوه بر این مشکلات برخی از خریداران انتخاب سیستم سرمایشی که با واحدهای خارجی کار می‌کند را نمی‌پسندند. اما این سلیقه شما است که قدرت خنک کنندگی را مهمتر بدانید یا فاکتورهای دیگر را.

بیشتر بخوانید: تفاوت چیلر و مینی چیلر چیست؟

معرفی مینی اسپیلت بدون داکت

اشنایی با انواع کولرگازی و کاربرد ان اگر بخواهیم این دستگاه خنک کننده را به زبانی ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که این اسپیلت‌ها هیچ کانالی جهت انتقال هوا ندارند. بنابراین اگر از وجود کانال‌های بی‌شمار در انتقال هوا راضی نیستید، این دستگاه‌های خنک کننده انتخاب بهتری برای شما به شمار می‌آیند. همچنین مینی اسپیلت‌ها اولین گزینه برای افرادی که تنها به دنبال خنک کردن بخشی از خانه خود هستید، محسوب می‌شود. این دستگاه‌های خنک کننده به خصوص در خانه‌های مدرن بسیار کاربرد دارند.

مینی اسپیلت بدون داکت نیز از دو واحد داخلی و خارجی تشکیل می‌شود که این واحدها از طریق لوله به یکدیگر متصل می‌شوند. واحدهای خارجی شامل کندانسور و کمپرسور است و واحدهای داخلی مجهز به دمنده‌های هوا هستند. واحدهای داخلی در این دستگاه‌های خنک کننده ابعاد کوچکی دارند. از این رو معمولاً هر اتاق باید دستگاه خنک کننده مخصوص به خود را داشته باشد. اما این نوع از انواع کولر گازی چه مزایا و معایبی دارد؟

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *