تفاوت پکیج با آبگرمکن چیست

تفاوت پکیج با آبگرمکن چیست؟ از سوالاتی که پیش از اجاره یا خرید یک ملک پیش می آید. این است که برای یک آپارامان پکیج مناسب تر است یا آبگرمکن ؟ پاسخ این سوال به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله میزان کارایی یا رده مصرف انرژی، قیمت، مساحت محیط و … . اگر این سوال برای شما هم پیش آمده یا به دنبال نصب آبگرمکن بجای پکیج هستید و یا نمی‌دانید پکیج بهتر است یا آبگرمکن با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

تفاوت پکیج با آبگرمکن چیست؟

هر دو این دستگاه‌ها برای گرم کردن آب آپارتمان استفاد ه می شوند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارند . در ابتدا بهتر است با هر کدام از آن ها بیشتر آشنا شویم.

آبگرمکن چیست ؟

آبگرمکن، دستگاهی برای تامین آب گرم مورد نیاز برای شستشو، حمام، شستن ظرف‌ها و … است . امروزه مدل آبگرمکن‌ های گازی و الکتریکی بیشتر استفاده می‌شوند.

اساس کار آبگرمکن‌ ها به این صورت است که بعد از ورود آب سرد لوله کشی به آبگرمکن و عبور از کویل‌های مسی داخل آن با میزان حرارتی که از شعله آبگرمکن دریافت می‌کند، داغ می‌شود و در نهایت آب گرم وارد لوله کشی ساختمان می‌شود.

آبگرمکن‌ ها در دو نوع شمعک دار و بدون شمعک تولید می شوند . در نوع شمعک دار، شمعک آن همیشه روشن بوده و زمانی که آب گرم را باز می‌کنید، شمعک، مشعل را روشن کرده و ممکن است باعث ایجاد رسوب در دستگاه شود.

مدل های بدون شمعک، زمانی که شما آبگرم را باز می‌کنید، مشعل توسط یک سیستم جرقه زن روشن می‌شود و آب را گرم می‌کند.

امروزه تمامی منازل مجهز به سیستم‌های گرمایش آب و محیط داخلی ساختمان هستند. چرا که وجود آب گرم و گرم شدن فضای منزل، از مهم‌ترین نیازهای افراد محسوب می گردد.

این سیستم در برخی منازل به صورت سیستم گرمایش مرکزی با موتورخانه و یا پکیج و شوفاژ دیواری بوده و در برخی دیگر نیز با بخاری و آبگرمکن.

پکیج چیست و چگونه کار می‌کند؟

پکیج نوعی موتورخانه کوچک با راندمان بالا ست. که مصرف انرژی پایینی داشته و فضای بسیار کمی را در خانه اشغال می‌‌کند.

پکیج از نظر نصب به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شوند و قادر اند ، همزمان هم آب گرم مصرفی و هم آب گرم شوفاژ را برای هر یک از واحدهای مسکونی به‌شکلی جداگانه تامین کند.

پکیج‌ها به دلیل داشتن استاندارد های بروز تر و تامین گرمایش با آ‌‌ب و رادیاتور نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی ریسک پذیری کمتری دارند. پکیج به دلیل مزایا و خصوصیاتی که دارد، به یکی از رایج‌ترین وسایل گرمایشی در دنیا تبدیل شده است.

آشنایی با نحوه کارکرد و سیستم پکیج

  • از این مدارها آب سرد وارد می‌شود، دمای آن بالا می‌رود و به سمت رادیاتورها هدایت می‌شود. این آب گرم داخل رادیاتورها گردش می‌‌کند و از طریق گرم کردن رادیاتورها، باعث گرم شدن خانه می‌شود. با گرم کردن رادیاتورها، آب مدار کم کم گرمای خود رو از دست داده و سرد می‌‌شود . سپس دوباره برای گرم شدن وارد پکیج می‌‌شود. این پروسه مداوم ادامه دارد و باعث گرم شدن خانه می‌شود.
  • از مدار دیگر، آب گرم خارج می‌شود و از آن برای استحمام، شستشو و غیره استفاده می‌شود.

از نظر عملکرد، پکیج را می‌توان در دو حالت زمستان و تابستان تنظیم کرد . در تابستان نیازی به استفاده از وسایل گرمایشی برای تامین گرمای خانه نیست، پس از پکیج تنها برای تامین آب گرم مصرفی استفاده می‌‌شود. در زمستان پکیج به صورت دائم هوای گرم و آب داغ مورد نیاز برای اعضای خانواده را تامین می‌‌کند.

آبگرمکن چیست و چگونه کار می‌کند؟

حال که با پکیج آشنا شدیم برای دانستن تفاوت آن با آبگرمکن با نحوه کارکرد آبگرم کن هم آشنا می شویم.

آبگرمکن وظیفه تامین آب گرم مصرفی منزل را دارد . آبگرمکن آب سرد را از کویل‌‌ها و یا لوله‌‌های مسی عبور می‌‌‌دهد و مشعلی که در زیر لوله‌‌ها قرار دارد آن لوله‌‌ها را گرم کرده و در نتیجه دمای آب درون کویل‌‌ها نیز بالا می‌رود. آبگرمکن‌‌ها دارای رده مصرفی، قدرت حرارتی، فشار ورودی و نوع گاز مصرفی متفاوت هستند و باید در هنگام خرید به این فاکتورها توجه کرد.

پکیج یا آبگرمکن ؟

حال که با این دو سیستم و نحوه عملکرد آشنا شدیم می توانیم به سوال تفاوت پکیج با آبگرمکن چیست؟ جواب دهیم . به احتمال زیاد شما تا به اینجا فرق آبگرمکن دیواری با پکیج را درک کرده‌اید.

این روزها کمتر خانه‌‌ای پیدا می‌شود که در آن از سیستم پکیج استفاده نشود و این موضوع نیز از مزایای استفاده از پکیج نشأت می‌گیرد. استفاده از پکیج برای گرمایش مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • ترکیب آبگرمکن و بخاری در پکیج موجب شده تا دیگر نیازی به استفاده از دو وسیله به‌صورت جداگانه برای شما وجود نداشته باشد.
  • سیستم پکیج در هنگام کار کردن صدای کمی دارد و موجب ناراحتی افراد نمی‌‌شود.
  • کارایی و امنیت بالاتر
  • ابعاد و سایز مناسب
  • نگهداری ساده‌تر و امکان کنترل سیستم از داخل واحد
  • ساده‌تر بودن سرویس و تعمیر پکیج نسبت به آبگرمکن
  • عدم سرد شدن ناگهانی آب به خصوص در فصل زمستان

نصب پکیج راحت‌تر است یا آبگرمکن ؟

آبگرمکن دیواری و پکیج هر دو فضای کمی را اشغال می‌کنند و روند نصب آنها نیز بسیار شبیه به هم است. اما اگر فضای آپارتمان شما کمتر از ۶۰ متر مربع باشد یا مرتب مشکل قطعی برق در ساختمان را دارید، نباید از سیستم‌های پکیج استفاده کنید و نصب آبگرمکن دیواری برای این فضاها مناسب‌تر است.

جمع بندی تفاوت پکیج با آبگرمکن

در این مقاله با معایب پکیج و مزایا و کارایی آن آشنا شدیم . می‌توان گفت که استفاده از پکیج به مراتب بهتر و مناسب‌تر از آبگرمکن بوده و به خوبی پاسخگوی نیاز اعضای خانواده است.

اما اگر بودجه شما برای خرید و نصب پکیج کافی نیست، در این صورت بهتر است از آبگرمکن استفاده کنید و آب گرم مصرفی خود را از طریق آبگرمکن تامین کنید. در غیر اینصورت با تحقیق و بررسی درباره انواع پکیج و خدمات تاسیسات ساختمان، پکیجی با کیفیت را انتخاب کرده و نصب کنید.

اگر چه پکیج‌ها از استاندارد بالایی برخوردارند، اما بین آنها نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، که سبب برتری یکی بر دیگری می‌‌شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *