نکاتی درباره استخر(1)

استخر را در چه ابعاد و اندازه هایی بسازیم ؟

اولین مرحله برای ساخت استخر مشخص کردن ابعاد و اندازه های آن است که با توجه به فعالیتی که انجام می دهیم می توانیم ابعاد و اندازه ها را تعیین کنیم.

انواع استخر :

استخر کودکان : عمق این نوع از استخر ها باید حداکثر تا 90 سانتی متر ، عرض 7 متر و طول 20_16 متر باشد. همچنین پیش بینی یک پله در ابتدای استخر با عرض 7 متر برای کودکان مبتدی الزامی است .

استخرهای تفریحی: برای این نوع از استخر ها معیار و اندازه خاصی وجود ندارد و می توانیم با هر تجهیزات و ابعادی که

می خواهیم ، استخر را طراحی کنیم . فقط لازم است که عمق استخر کمتر از 1.70 سانتی متر باشد .

استخر های شیرجه : استخرهای شیرجه در واقع زیر مجموعه ای از استخرهای قهرمانی به شمار می روند که به طور خاص برای برگزاری مسابقات شیرجه در کنار مجموعه اصلی مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل فاصله این استخرها تا فاصله سایر استخرها باید (16.4ft) 5 m باشد..

استخر غواصی : استخر غواصی، استخری است که به دلیل شرایط خاص تمرینات غواصی باید دارای ابعاد، اندازه و تجهیزات خاصی باشد.گروه تمرین غواصی معمولا شامل 5 نفر یا کمتر می باشد که نیازمند فضایی با ابعاد  m5*3.6  خواهند بود . عمق آب برای تمرینات ساده حداقل 1.5 m و برای تمرینات تغییر فشار 3.5-5.5 m می باشد.

  • از دیگر استخرها می توان به استخرهای درمانی، استخرهای تمرینی، استخرهای تفریحی،استخرهای بیکران،  استخرهای معلولان ، استخرهای واترپلو و.. اشاره کرد که هرکدام الزامات و استاندارد های خاص خود را دارند .

برای تصفیه آب استخر به چه تجهیزاتی نیاز داریم ؟

برای تصفیه آب استخر نیاز به پمپ و فیلتر داریم که این تجهیزات باید طبق استاندارد ها و ابعاد استخر محاسبه بشود. همچنین نیاز داریم به یک سیستم مکش که آب استخر را توسط پمپ به داخل سیستم فیلتراسیون بکشد و یک سیستم دَهِش که آب را وارد استخر کند تا آب داخل استخر مدام سیرکوله شود و در نهایت آبی تمیز و شفاف داشته باشیم.

استخر های اسکیمری و سر ریز

استخر های اسکیمری : اسکیمر یک قطعه پرکاربرد در استخر است به این صورت که دَهِش ها رو به روی اسکیمر قرار می گیرند و آب را به سمت اسکیمر هدایت می کنند . به همین علت به استخرهای اسکیمری ، سیکل افقی گفته می شود . و همیشه در این نوع استخرها آب 15_10 سانتی متر پایین تر از سطح استخر قرار دارد .

این نوع اجرای استخر قدیمی است اما دارای هزینه های ساخت و نگهداری پایین می باشد.

استخر های سر ریز : در استخر های سرریز چون آب از اطراف وارد کانال ها می شود تصفیه بهتر انجام شده و آب مستقیما وارد فیلتراسیون نمی شود . آب اول از سمت کانال ها وارد یک مخزن بالانس شده و سپس وارد سیستم فیلتراسیون  می شود . به همین علت به این استخر ها ، استخرهای با سیکل عمودی گفته می شود .

این نوع استخر ها دارای ظاهر زیباتری هستند و دارای هزینه ساخت بالاتر می باشند .

حفاظت استخر در زمستان

برای حفاظت استخر در زمستان مراحل زیر را اجرا کنید :

  1. در مرحله اول با یک کیت ،PH آب را تنظیم کنید و لازم است با یک شوک کلر، از ایجاد لکه و جلبک در سطح استخر جلوگیری کنید .
  2. آب استخر 15_10 سانتی متر پایین تر از سطح اسکیمر قرار بدهید و اصلا نیازی به خالی کردن آب استخر نیست .
  3. دیواره ها ، کف استخر ، اسکیمر و تمامی تجهیزات را تمیز کنید . این کار باعث می شود در طی فصل زمستان استخر جلبک نزند.
  4. فیلتر استخر را Back wash کنید و اجازه دهید پمپ یک دور کامل روشن بماند .
  5. تمامی اتصالات برقی را قطع کنید و یک روکش روی استخر بکشید . همچنین لازم است که با یک فشار هوا ، لوله ها را از آب خالی کنید تا آب یخ نزند و لوله ها ترک برندارند .
  6. یک روش سنتی نیز وجود دارد و آن این است یک الوار چوبی درون استخر قرار دهید و آب استخر را خالی نکنید . این کار باعث می شود به استخر فشار نیاید و استخر ترک برندارد.

دلیل کم شدن آب استخر

کم شدن آب استخر یا به دلیل تبخیر آب است یا به علت نشتی . حال برای اینکه مطمئن بشوید آب استخر نشتی ندارد اقدام زیر را انجام دهید :

یک سطل را از آب استخر پر کنید و سطح آب را با ماژیک مشخص کنید . سپس سطل را در بالاترین پله استخر قرار دهید و تا 24 ساعت از استخر استفاده نکنید . بعد از 24 ساعت سطح آب استخر و سطل را چک کنید . اگر استخر بیش تر آب کم کرده باشد یعنی نشتی وجود دارد ولی اگر هر دو به یک اندازه آب کم کرده اند تبخیر اتفاق افتاده و مشکلی وجود ندارد .

دلیل سبز شدن آب استخر

وقتی تعادل شیمیایی آب رعایت نشود ، آب استخر سبز شده و جلبک می زند.

پس لازم است در اولین فرصت با یک کیت مخصوص، میزان کلر آب را اندازه گیری کنید. اگر میزان کلر از 1 ppm  کم تر بود باید به آب استخر شوک وارد کنیم.

لازم است کلر آب 1.5-3 ppm باشد و نیز PH آب را به 7.8 برسانیم که این بالاترین حد استاندارد است و برای از بین بردن جلبک به این میزان از استاندارد احتیاج داریم.

اقدامات لازم برای از بین بردن جلبک استخر :

ابتدا دیواره ها و کف استخر را به طور کامل با برس تمیز کنید و سپس مواد شیمیایی و کلر را وارد آب کرده و اجازه دهید سیستم فیلتراسیون 24 ساعت کار کند .

اگر جلبک آب زیاد است لازم است این مراحل را چند بار تکرار شود .

شوک کلر چیست ؟

شوک کلر یعنی میزان کلر را به 3 الی 4 برابر میزان نرمال برسانیم. این کار به این دلیل است که میزان کلر آزادی که در آب است تمام میکرو ارگانیسم ها از جمله باکتری ها و جلبک ها را از بین ببرد. همچنین لازم است که کلر را به 10 ppm  برسانیم و تا وقتی که حداقل به 3ppm نرسیده از آب استخر استفاده نکنیم. مورد بعدی که باید رعایت کنیم این است که کلر را مستقیما وارد آب استخر نکنیم .حتما در یک سطل آب ،کلر را حل کرده و سپس دور تا دور استخر بریزیم . به این صورت که هر 100g کلر را در 4 لیتر آب مخلوط شود . لازم به ذکر است اگر این کار در شب انجام شود بازدهی بیش تری دارد .

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *