راهنمای خرید بهترین دستگاه تصفیه هوای خانگی

راهنمای خرید بهترین دستگاه تصفیه هوای خانگی

دستگاه تصفیه هوای خانگی

دستگاه تصفیه هوای خانگی ،هوای پاک بخش مهمی از زندگی روزمره است. این بر ریه ها، گردش خون، قلب و سلامت جسمی کلی ما تأثیر می گذارد. اما این امکان وجود دارد که هوای داخل خانه شما کثیف تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست، غلظت برخی آلاینده ها اغلب در داخل خانه دو تا پنج برابر بیشتر از فضای باز است .

بهترین راه برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه، حذف منبع مشکل است – به عنوان مثال، دور نگه داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب یا منع گذاشتن افراد سیگاری در داخل خانه. فراتر از آن، با شکستن پنجره های باز، خانه خود را با هوای تازه و تمیز در فضای باز تهویه کنید. اگر هیچ یک از موارد بالا امکان پذیر نیست (یا اگر کافی نیست)، دستگاه های تصفیه هوای اتاق را در نظر بگیرید .

چه کسی به یک دستگاه تصفیه هوا نیاز دارد؟

تهویه مطبوع خانه یکپارچه شده اند و برای تمیز کردن هوای کل خانه طراحی شده اند

میشا کولونتای، که بر آزمایش دستگاه‌های تصفیه هوا نظارت می‌کند. توضیح می‌دهد که یک تصفیه‌کننده هوای اتاق به‌عنوان یک واحد تکمیلی، مانند یک بخاری فضایی در زمینه سیستم گرمایشی کل خانه، توضیح می‌دهد. در حالی که خانه شما ممکن است به اندازه کافی گرم باشد. ممکن است یک اتاق مخصوصاً کششی داشته باشید. با پنجره های قدیمی و ضعیف قرار دادن یک بخاری در آنجا اتاق را راحت تر می کند. به طور مشابه، او می گوید: “یک سیستم کل خانه در فیلتر کردن تمام هوایی که از طریق سیستم HVAC از آن عبور می کند کار می کند. اما اگر برای مدت طولانی در کنار یک شومینه در اتاق نشیمن نشسته اید، هوای اتاق. ممکن است ایده بدی نباشد.” اگر با حیوان خانگی خود بخوابید، ممکن است یک دستگاه تصفیه هوای اتاق نیز ارزشش را داشته باشد، مثلاً در اتاق خواب .

 

دستگاه تصفیه هوا چه کاری انجام می دهد؟

یک تصفیه کننده هوا، آلرژن ها را فقط زمانی که در هوا شناور هستند حذف می کند. هنگامی که آنها روی زمین نشستند (همانطور که اغلب در مورد ذرات سنگین تر، مانند قطعات بزرگ گرد و غبار و گرده اتفاق می افتد)، به یک جاروبرقی نیاز خواهید داشت .

مطالعات انجام شده بر روی دستگاه های تصفیه هوای اتاق نشان می دهد که استفاده از فیلترهای HEPA – فیلترهایی با شبکه بسیار ظریف، دارای گواهینامه برای جمع آوری 99.97 درصد از ذرات با اندازه خاص (قطر 0.3 میکرومتر) – می تواند در حذف بسیاری از ذرات بسیار مؤثر باشد. محرک های رایج خانگی اینها شامل قطرات ریز ویروسی، ذرات معلق (مانند دود سیگار و سوزاندن چوب)، شوره حیوانات خانگی، گرد و غبار و کنه های گرد و غبار هستند. .

انواع دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه های تصفیه هوای مختلف با استفاده از طیف وسیعی از فناوری ها کار می کنند. چند تا مفید هستند. برخی دیگر بی اثر هستند یا حتی به طور بالقوه برای سلامتی مضر هستند .

فیلترهای مکانیکی:

این تصفیه‌کننده‌ها از فن‌ها استفاده می‌کنند تا هوا را از میان شبکه‌ای متراکم از الیاف ریز که ذرات را به دام می‌اندازند، وادار کنند. فیلترهایی که دارای توری بسیار ریز هستند، فیلتر HEPA نامیده می شوند. در حالی که آنها بر روی ذرات میکروسکوپی کار می کنند، می توانند ذرات بزرگتر (از جمله گرد و غبار، گرده و برخی از هاگ های کپک) را هنگامی که در هوا معلق هستند حذف کنند. (برخی فیلترها دارای برچسب “نوع HEPA” یا “شبیه HEPA” هستند – این فیلترها برای برآوردن الزامات یک فیلتر هپا واقعی تایید نشده اند، اما ممکن است همچنان در آزمایشات ما به اندازه کافی عمل کنند.) فیلترهای مکانیکی در مورد گازها یا گازها کمکی نمی کنند. بوها و نگهداری آنها ممکن است گران باشد.

فیلترهای کربن فعال:

 برخلاف فیلترهای مکانیکی، این فیلترها از کربن فعال برای جذب انواع خاصی از گازها از جمله برخی مولکول‌های ایجاد کننده بو استفاده می‌کنند. اما آنها به ویژه در برابر فرمالدئید، آمونیاک یا اکسید نیتروژن موثر نیستند. از آنجایی که فیلترهای کربن فعال با ذرات مبارزه نمی کنند، بسیاری از تصفیه کننده های هوا دارای فیلتر کربن فعال و فیلتر مکانیکی هستند. فیلترهای کربن فعال سریع‌تر از فیلترهای مکانیکی اشباع می‌شوند و به دفعات بیشتری نیاز به تعویض دارند – هر سه ماه یکبار..

ژنراتورهای ازن:

این ماشین ها ازن را تولید می کنند، مولکولی که می تواند با برخی آلاینده ها واکنش داده و ترکیب شیمیایی آنها را تغییر دهد. این می تواند منجر به کیفیت هوای داخلی خطرناک شود و CR این نوع تصفیه کننده های هوا را توصیه نمی کند. سازندگان ازن ژنراتورها اغلب ادعا می‌کنند که دستگاه‌ها سطوح ایمن ازن را منتشر می‌کنند.

اما در گذشته، آزمایش‌های ما نشان داد که حتی در تنظیمات پایین، برخی از تولیدکننده‌های ازن به سرعت از حد مجاز سازمان غذا و داروی 0.05 قسمت در میلیون برای دستگاه‌های پزشکی فراتر رفتند. علاوه بر این، مطالعات بررسی شده توسط EPA نشان داده است که سطوح پایین ازن – عنصر اصلی مه دود – به طور موثر آلاینده های داخلی را از بین نمی برد. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ازن با کاهش عملکرد ریه و افزایش خطر تحریک گلو، سرفه، درد قفسه سینه و التهاب بافت ریه مرتبط است. قرار گرفتن در معرض ازن همچنین ممکن است آسم، آمفیزم و برونشیت را بدتر کند .

رسوب‌دهنده‌ها و یونیزه‌کننده‌های الکترواستاتیک:

در این مدل‌های الکترونیکی، ذرات موجود در هوا باردار می‌شوند به طوری که مانند آهنربا به صفحات روی دستگاه یا سطوح مجاور می‌چسبند. CR معمولاً تصفیه کننده های الکترونیکی هوا را آزمایش نمی کند و آنها را توصیه نمی کند زیرا می توانند ازن تولید کنند .

تابش میکروب‌کش فرابنفش:

برخی از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند که دستگاه‌های تصفیه هوا ویروس‌های معلق در هوا، باکتری‌ها و هاگ‌های قارچ را با لامپ‌های UV از بین می‌برند. اما ممکن است باکتری ها و هاگ های کپک خاصی را که در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم هستند از دست بدهند. برای کار کردن، اشعه ماوراء بنفش باید به اندازه کافی قدرتمند باشد و قرار گرفتن در معرض آن باید به اندازه کافی طولانی باشد – از چند دقیقه تا چند ساعت، به جای چند ثانیه معمولی اکثر تصفیه کننده های هوا UVGI – تا موثر باشد. CR فناوری UVGI را آزمایش نمی‌کند، اگرچه برخی از تصفیه‌کننده‌های مکانیکی هوا که آزمایش می‌کنیم ممکن است عملکرد اضافه‌تری داشته باشند .

اکسیداسیون فوتوکاتالیستی:

 برخی از تصفیه کننده های هوا از اشعه ماوراء بنفش و یک فوتوکاتالیست مانند دی اکسید تیتانیوم برای تولید رادیکال های هیدروکسیل استفاده می کنند که آلاینده های گازی را اکسید می کنند. بسته به آلاینده، این واکنش می تواند محصولات جانبی مضری مانند ازن، فرمالدئید، دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن تولید کند. CR در حال حاضر دستگاه های تصفیه هوا را با فناوری PCO آزمایش نمی کند. تحقیقات میدانی کمی برای بررسی اثربخشی تصفیه‌کننده‌های هوا PCO انجام شده است، اما یک مطالعه آزمایشگاهی که توسط محققان دانشگاه سیراکیوز در نیویورک انجام شد، گزارش داد که این دستگاه‌ها به طور موثر هیچ یک از مواردی که معمولاً در هوای داخل خانه یافت می‌شوند را حذف نمی‌کنند .

چگونه گزارشات مصرف کننده دستگاه های تصفیه هوا را آزمایش می کند

برای اینکه ببینیم این ماشین‌ها چقدر هوا را تمیز می‌کنند، دود و گرد و غبار را به یک محفظه مهر و موم شده تزریق می‌کنیم و از یک شمارنده ذرات برای اندازه‌گیری تغییر غلظت ذرات هوا در اتاق استفاده می‌کنیم، همانطور که مدل آزمایشی به مدت 15 دقیقه کار می‌کند .

ما با استفاده از ذراتی به کوچکی 0.1 میکرومتر و حداکثر 1 میکرومتر آزمایش می‌کنیم، محدوده‌ای که شامل آلرژن‌های کنه گرد و غبار، آلرژن‌های گربه، دود، دود و گرد و غبار جوی است. ما برای ذرات بزرگتر از 1 میکرومتر، مانند گرده، اندازه گیری نمی کنیم، زیرا هر دستگاه تصفیه هوا که در آزمایشات ما امتیاز خوبی کسب کند، باید بتواند ذرات بزرگتر معلق در هوا را نیز کنترل کند .

از آنجایی که اکثر دستگاه‌های تصفیه هوا دارای چندین تنظیم سرعت هستند، ما برای حذف گرد و غبار و دود هم در بالاترین سرعت و هم با سرعت پایین‌تر که در سطح صدای بلندتر از 50 دسی‌بل کار می‌کند آزمایش می‌کنیم. ما همچنین سطوح نویز را در هر تنظیم سرعتی که یک دستگاه دارد اندازه گیری می کنیم. و از آنجایی که تصفیه‌کننده‌های هوا باید در تمام ساعات کار کنند تا کارآیی داشته باشند، ما هزینه‌های عملیاتی سالانه را محاسبه می‌کنیم که شامل تعویض فیلتر و مصرف انرژی برای کارکرد 24 ساعته دستگاه برای یک سال کامل می‌شود ..

CR بیش از سه دوجین مدل را در رتبه بندی دستگاه های تصفیه هوای ما توصیه می کند، و اکثر آنها از فیلتر HEPA استفاده می کنند. اکثریت قریب به اتفاق دارای فیلترهای کربنی برای کمک به حذف بو هستند. این مدل‌ها معیارهای گزارش‌های مصرف‌کننده برای ایمنی، عملکرد، ارزش و قابلیت اطمینان را برآورده می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله ما را در مورد بهترین و بدترین دستگاه تصفیه هوا در سال بخوانید .

 

هنگام انتخاب دستگاه تصفیه هوا چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هزینه تعویض فیلترها:

به عنوان یک قاعده کلی، شما باید فیلترها را هر 6 تا 12 ماه یک بار و برای فیلترهای کربن فعال هر 6 تا 12 ماه یکبار تعویض کنید (یا آنهایی را که می توان آنها را تمیز کرد). اکثر واحدهایی که آزمایش می کنیم دارای یک چراغ نشانگر هستند که به شما امکان می دهد زمان تعویض (یا تمیز کردن) فیلتر را بدانید. هزینه‌های فیلترها بسیار متفاوت است .

نرخ تحویل هوای پاک:

این مقدار توسط دستگاه های تصفیه هوا که توسط انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی آزمایش شده است ارائه می شود. بسیاری از تصفیه کننده های هوا تحت برنامه گواهینامه داوطلبانه AHAM قرار گرفته اند که دستورالعمل های اندازه اتاق را همراه با CADR در مهر و موم AHAM Verifide ارائه می دهد. CADR بر حسب فوت مکعب در دقیقه، حجم هوای تمیزی را که یک دستگاه تصفیه هوا در بالاترین تنظیم سرعت خود تولید می کند، منعکس می کند.

به عنوان مثال، یک تصفیه کننده با CADR 250 برای ذرات گرد و غبار، سطوح ذرات گرد و غبار را به همان غلظتی که با افزودن 250 فوت مکعب هوای پاک در هر دقیقه به دست می آید، کاهش می دهد. هر چه CADR بالاتر باشد، دستگاه تصفیه هوا سریعتر و کارآمدتر است. دستگاه های تصفیه هوای اتاق با فیلترهای HEPA اغلب بالاترین CADR را به دست می آورند. برای از بین بردن دود تنباکو، گرد و غبار و گرده، درجه بندی های CADR مختلفی وجود دارد. بر روی CADR برای آلاینده اصلی مورد نگرانی خود تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر با یک فرد سیگاری زندگی می کنید، یک تصفیه کننده هوا را انتخاب کنید که دارای بالا برای دود تنباکو باشد .

گواهی انرژی ستاره:

تصفیه کننده های هوا باید به صورت شبانه روزی کار کنند تا موثر باشند، بنابراین هنگام خرید باید هزینه انرژی را در نظر بگیرید. تصفیه‌کننده‌های دارای گواهی انرژی استار 40 درصد نسبت به مدل‌های استاندارد از نظر انرژی کارآمدتر هستند .

اندازه اتاق:

اگر یک دستگاه تصفیه هوا دارای مهر و موم است، می توانید اطمینان داشته باشید که دستگاه می تواند اندازه اتاق پیشنهادی ذکر شده روی مهر و موم را کنترل کند.. با این حال، در مورد ادعاهای تولید کنندگان محتاط باشید. ما بسیاری از تصفیه کننده های هوا را آزمایش کرده ایم که برای اندازه اتاق ادعا شده آنها مناسب نیستند. می‌توانید رتبه‌بندی‌های ما را بررسی کنید تا ببینید ما برای هر مدل چه محدوده اندازه اتاق را بر اساس نتایج آزمایش خود پیشنهاد می‌کنیم. همچنین، اندازه را در نظر بگیرید: اکثر مدل‌های مناسب برای اتاق‌های بزرگ (350 فوت مربع و بزرگ‌تر) می‌توانند برای اتاق‌های کوچک‌تر با سرعت‌های پایین‌تر نیز به خوبی کار کنند. سرعت‌های پایین‌تر معمولاً آرام‌تر هستند – که برای زمانی که در حال تماشای تلویزیون یا خواب هستید خوب است .

نویز:

یک تصفیه کننده هوا را نه تنها بر اساس عملکرد خوب آن بلکه بر اساس میزان خوبی که می توانید با آن زندگی کنید نیز قضاوت کنید. از آنجایی که این ماشین‌ها باید همیشه در حال کار باشند، در حالت ایده‌آل باید بی‌صدا نیز باشند. (برای مرجع، درجه نویز در حدود 50 دسی بل تقریباً برابر با زمزمه یک یخچال است.) ممکن است بتوانید قبل از خرید یک مدل، سطح دسیبل آن را در بسته بندی یا لیست وب سایت آن بیابید. یا رتبه بندی دستگاه های تصفیه هوا را بررسی کنید. ما مدل ها را بر اساس سطوح نویز در تنظیمات سرعت بالا و پایین رتبه بندی می کنیم

 

چگونه از دستگاه تصفیه هوا بیشترین بهره را ببرید؟

فیلترها را مرتباً تمیز یا تعویض کنید. یک دستگاه تصفیه هوا اگر فیلتر کثیفی داشته باشد نمی تواند به طور موثر کار کند. به طور معمول، برای فیلترهای پلیسه دار هر 6 تا 12 ماه و برای فیلترهای کربن فعال هر سه ماه یکبار باید فیلترها را تعویض کنید (یا آنهایی را که قابل جارو کشیدن هستند تمیز کنید) .

عاقلانه آن را قرار دهید. اگر فقط یک واحد دارید، آن را در اتاقی قرار دهید که بیشترین زمان را در آن می گذرانید. برای اکثر مردم، این اتاق خواب است. (برخی واحدها ممکن است برای جابجایی سنگین و ناهموار باشند، بنابراین اگر می خواهید یک دستگاه تصفیه هوا در اتاق های متعدد داشته باشید، ممکن است بخواهید یک دستگاه برای هر اتاق بخرید.) مطمئن شوید که دستگاه تصفیه هوا را در جایی قرار دهید که هیچ چیز نتواند مانع جریان هوا شود. – به عنوان مثال، دور از پرده ها .

سرعت را تنظیم کنید. برای جلوگیری از ایجاد اختلال در نویز، پیشنهاد می‌کنیم وقتی در اتاق نیستید، دستگاه را با تنظیم سرعت بالا اجرا کنید و زمانی که در نزدیکی هستید آن را کم کنید. یا یک دستگاه تصفیه هوا با مجوز برای یک منطقه بزرگتر بخرید تا بتوانید آن را با سرعت پایین اجرا کنید و همچنان به طور موثر کار کند .

ویژگی های دستگاه تصفیه هوا

پیش فیلترهای قابل شستشو

این فیلترهای قابل استفاده مجدد، ذرات بزرگ را قبل از رسیدن به فیلتر اولیه جمع آوری می کنند و به طور بالقوه عمر فیلتر اصلی را افزایش می دهند و در هزینه فیلترهای جایگزین صرفه جویی می کنند .

چراغ نشانگر سرویس فیلتر

زمانی که زمان تعویض (یا تمیز کردن) فیلتر فرا می رسد، این چراغ چشمک می زند .

سنسورهای کیفیت هوا

این ذرات شمارشگر می تواند میزان آلودگی هوا را تشخیص دهد و به طور خودکار سرعت تمیز کردن دستگاه تصفیه هوا را متناسب با آن تنظیم کند .

دستگیره و چرخ حمل

بیشتر دستگاه های تصفیه هوای قابل حمل بین 10 تا 20 پوند وزن دارند. اگر قصد دارید اتاق خود را از اتاقی به اتاق دیگر منتقل کنید، مدلی با چرخ‌هایی تهیه کنید که چرخاندن آن را آسان می‌کند .

کنترل از راه دور

این به شما امکان می دهد به راحتی تنظیمات را از سراسر اتاق تنظیم کنید. برخی از مدل ها از برنامه تلفنی استفاده می کنند که همین هدف را انجام می دهد .

قابلیت وای فای

مدل‌های متصل به وای‌فای که می‌توانید از طریق برنامه تلفن هوشمند نظارت کنید. خوانش‌های PM را به کاربران ارائه می‌دهند و سطوح آلاینده‌ها را فیلتر می‌کنند. سازندگان از فناوری و حسگرهای هوشمند در مدل‌های منتخب استفاده می‌کنند تا کاربران بتوانند کیفیت هوا را هم در داخل و هم در فضای باز تعیین کنند. این برنامه که به عنوان یک کنترل از راه دور نیز عمل می کند، امکان تنظیم زمان بندی برای دستگاه را نیز فراهم می کند و در صورت نیاز به تعویض فیلتر به شما هشدار می دهد .

راه های دیگر برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان

مرتب جاروبرقی بزنید.

دستگاه‌های تصفیه هوا نمی‌توانند آلرژن‌های بزرگ‌تر را از بین ببرند. (مثلاً کنه‌های گرد و غبار و موهای حیوانات خانگی) که روی مبلمان و فرش‌ها می‌نشینند، مگر اینکه مزاحم شوند و دوباره در هوا پخش شوند. یک یا دو بار در هفته از جاروبرقی با فیلتر HEPA برای تمیز کردن کف و مبلمان استفاده کنید .

از یک هود در آشپزخانه استفاده کنید.

همین کار را در حمام و اتاق های لباسشویی انجام دهید

سیگار را در داخل خانه متوقف کنید.

این برای سوزاندن شمع و آتش هیزم نیز صدق می کند

تهویه کنید.

در روزهای خوب پنجره های خود را باز کنید تا هوای تمیز و خشک بیرون وارد شود. اگر گرده ها یا آلرژی های مرتبط شما را از باز کردن پنجره ها باز می دارد. سیستم تهویه مطبوع یا سیستم خنک کننده هوای اجباری خود را با یک فیلتر هوای تمیز راه اندازی کنید .

استفاده از مواد شیمیایی را کاهش دهید.

استفاده از محصولات پاک کننده با مواد شیمیایی سنگین را محدود کنید. و رنگ، چسب و حشره کش ها را در زیرزمین یا محل دیگری که دور از جایی که بیشتر وقت خود را در خانه می گذرانید، قرار دهید .

 

پیشنهاد مطالعه:

دستگاه هواساز چیست و چه کاربردی دارد؟

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *