کولرهای گازی پنجره‌ای و پرتابل

کولرهای گازی پنجره‌ای و پرتابل . کوچک و یک نفره هستند. کولرهای پنجره‌ای درمیان انواع کولر گازی به عنوان قهرمان‌های خنک‌سازی فضاهای کوچک معرفی شده‌اند. این دستگاه‌ها از جمله متداول‌ترین سیستم‌های خنک کننده نیز شناخته می‌شوند. اگر این کولرها را از نزدیک ببینید، متوجه می‌شوید که تمام دستگاه‌های آن در داخل فضای داخل محصور شده‌اند. فرآیند خنک‌سازی در این دستگاه‌ها به این شکل است که هوای گرم را از فضای داخلی می‌گیرند و هوای خنک را جایگزین آن می‌کنند.

همان طور که از نام این کولرها برمی‌آید، این دستگاه‌های خنک کننده با ایجاد سوراخی روی پنجره نصب می‌شوند. معمولاً این دسته از کولرهای گازی فیلتری دارند که به منظور بازده کامل به فضای بیرون کشیده می‌شود. برخی از این دستگاه‌ها ریموت نیز دارند و قابلیت کنترل آن‌ها از راه دور امکان‌پذیر است. اما برای انتخاب این دستگاه خنک کننده باید از مزایا و معایب آن آگاه باشید. در ادامه به این دو مورد می‌پردازیم.

مزایای کولر گازی پنجره‌ای

همیشه این مزایا هستند که شما را برای خرید متقاعد می‌کنند؛ بنابراین پیش از خرید این دستگاه سرمایشی باید از مزایای آن آگاه باشید. در ادامه به مزایای این کولرهای گازی می‌پردازیم:

  • نصب این دستگاه‌های خنک کننده بسیار کم هزینه و آسان است.
  • نگهداری از این کولرهای گازی بسیار آسان خواهد بود.
  • این دستگاه‌ها قیمت پایین‌تری در میان انواع کولر گازی دارند.
  • نصب این خنک کننده‌ها بسیار آسان است.

معایب کولر گازی پنجره‌ای

اما این نوع از کولرهای گازی در کنار مزایا و ویژگی‌های مثبت معایبی نیز دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • ممکن است که هنگام کار صدای زیادی داشته باشد.
  • نمای بیرونی ساختمان را خراب می‌کند.
  • نمای پنجره را از داخل خانه از بین می‌برند.
  • باید حتماً در نزدیکی پریز برق نصب شوند.
  • امکان نصب این کولرهای گازی روی هر پنجره‌ای وجود ندارد.

آشنایی با کولر گازی پرتابل

کولرهای گازی پنجره‌ای و پرتابل این دسته از انواع کولر گازی شباهت زیادی به کولرهای گازی پنجره‌ای دارند. تمام اجزای این کولرها در یک واحد ایستاده جمع شده که تمام آن‌ها در فضای داخلی محیط قرار می‌گیرد. نقطه تمایز این کولرهای گازی با کولرهای پنجره‌ای در این است که امکان انتقال آن به اتاق‌های دیگر وجود دارد. تنها چیزی که باید در این انتقال در نظر بگیرید، پریز برق و دسترسی به پنجره است؛ پریز برق به منظور تامین برق و پنجره جهت تخلیه هوای گرم داخل این دستگاه خنک کننده با کمک قیف.

بنابراین اگر شما به دنبال دستگاه‌های خنک کننده موقتی هستید، یا اینکه با توجه به پنجره‌های خانه امکان نصب کولرهای گازی پنجره‌ای را ندارید، کولرهای پرتابل بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود. امکان استفاده از این کولرها در مکان‌های مختلف وجود دارد. حتی ابعاد کوچک این کولرها گزینه مناسبی برای فضاهای کوچک به شمار می‌آیند. کولرهای گازی پرتابل درون خانه قرار دارند؛ از این رو فن اپراتور آن‌ها به طور مداوم به منظور تبخیر رطوبت متراکم شده درون این دستگاه‌ها کار می‌کنند. پیش از انتخاب و خرید این دستگاه خنک کننده بهتر است که با مزایا و معایب این دستگاه بیشتر آشنا شوید.

مزایای کولر گازی پرتابل

این نوع از انواع کولر گازی بهترین گزینه برای خنک کردن نقاطی از خانه هستند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این دستگاه‌های خنک کننده این است که در صورت عدم نیاز به این دستگاه‌ها امکان جمع کردن آن‌ها وجود دارد. به این ترتیب در زمانی دیگر و در مکانی دیگر امکان نصب مجدد و استفاده از این دستگاه‌های خنک کننده هست.

در ادامه به ویژگی‌های دیگر از این دستگاه‌های خنک کننده اشاره می‌کنیم:

  • راه‌اندازی سریع و نصب آسان
  • امکان انتقال آن به هر جای خانه
  • بدون نیاز به نصب دائمی

معایب کولر گازی پرتابل

بدون شک این دستگاه نیز مانند انواع کولر گازی معایبی نیز دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • هنگام کار پر سروصدا هستند.
  • به سختی اتاق‌های بزرگ را خنک می‌کنند.
  • این واحدها باید در نزدیکی پنجره نصب شوند.
  • شلنگ این کولرهای گازی قسمت پایین پنجره را مسدود می‌کنند.

تاریخچه سیستم های تهویه هوا

اولین ابداع سیستم های تهویه مطبوع به کشور مصر برمیگردد، که نی ها را به وسیاه اب خیس کرده و در پشت پنجره ها اویزان می کردند و براثر تبخیر اب نی ها که به وسیله جریان هوا صورت می گرفت باد ایجاد باد خنک می شد.

در رم باستان نیز در خانه ها قنات های ایجاد می کردند که با گردش هوا در این قنات ها هوای خنک تشکیل می شد.

در کشور عزیزمان ایران نیز با ساخت بادگیر ها و حوضچه های اب جریان هوا ی خنک را برای خانه های خود ایجاد می کردند.

اما اولین سیستم های تهویه مطبوع مدرن در قرن ۱۹ پدید امد و برای اولین بار در سال ۱۹۰۲ ویلیس کریر مخترع آمریکایی کولر گازی را اختراع نمود.

دستگاه ویلیس کریر بیشتر به کنترل رطوبت می پرداخت تا به کنترل دما . ویلیس کریر  گردش هوا را با عبور از دور کویل سرد که پر از آب سرد بود انجام داد که این امر باعث خنک شدن هوای خروجی می شد  و در نتیجه این کار باعث کنترل رطوبت اتاق نیز می گشت.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *