مزایا و معایب دیگ های چدنی

مزایا و معایب دیگ های چدنی معایب دیگ های فولادی – طول عمر بسیار کمتر از دیگ های چدنی است و در سیستم های باز (گردش طبیعی) به دلیل اکسیژن فعالی که دائماً در مایع خنک کننده وجود دارد و فولاد داخل آن را از بین می برد کمتر است. در سیستم های بسته (گردش اجباری) اکسیژن فعال وجود ندارد، به همین دلیل طول عمر طولانی تر است. به طور کلی، یک دیگ فولادی بسته به نوع سیستم و نصب مناسب بین 10 تا 20 سال کار می کند.
مزیت دیگ های چدنی عمر مفید بسیار طولانی است. در سیستم نصب شده توسط “بازوهای مستقیم” مبدل حرارتی چدنی می تواند تا 50 سال “زندگی” داشته باشد (البته با تعمیر و نگهداری منظم). این به این دلیل اتفاق می افتد که دیوار مبدل حرارتی دیگ چدنی ضخیم تر است (در مقایسه با دیگ فولادی)، خوردگی به آرامی سطح داخلی مبدل حرارتی را “می خورد”، خوب، علاوه بر این، چدن نسبت به معمولی در برابر خوردگی مقاوم تر است. فولاد. گرمای زیاد (اینرسی حرارتی) هم یک مزیت و هم یک اشکال است.

به علاوه دیگ چدنی از مقاطع تشکیل شده است که در صورت تخریب یکی از مقاطع به نو و پشت دیگ مناسب برای استفاده تبدیل می شود. علاوه بر این، دیگ های چدنی به خوبی روی آنتراسیت کار می کنند، که در حین احتراق دمای بالاتری ایجاد می کند، برخلاف دیگ های فولادی، در صورت استفاده از زغال سنگ با کالری بالا، عمر مفید به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

از معایب دیگ های چدنی

از معایب دیگ های چدنی وزن زیاد و هزینه بالا نسبت به دیگ های فولادی می باشد. علاوه بر این، به عنوان چدن یک ماده شکننده است که نیاز به اختلاف دما بین جریان و بازگشت دارد. اختلاف دما (Δ) نباید از 20 درجه تجاوز کند، در صورت وجود خطر بیشتر شکستگی بخش مبدل حرارتی. هنگام طراحی سیستم گرمایشی باید به این موضوع توجه کرد.

بعد، دیگهای بخار سوخت جامد را بر اساس: مستقل از انرژی و وابسته به انرژی تقسیم کنید.

دیگ چدنی چیست؟

گرمایش چدنی یکی از رایج ترین دیگ های آب گرم است که حرارت ناشی از سوختن سوخت. در مشعل باعث افزایش دمای سیال داخل آن می شود. های چدنی به صورت پره ای ساخته و مونتاژ می شوند و با افزایش تعداد پره ها می توان ظرفیت حرارتی دیگ را افزایش داد. جنس چدن دیگ از چدن نسوز بوده و در برابر اکسیداسیون و رطوبت مقاوم است.
از آنجایی که دیگ های چدنی و فولادی کاربردها و مزایای خود را دارند، یکی از دغدغه های مردم هنگام خرید دیگ های چدنی و فولادی، راندمان حرارتی بالا و تحمل فشار کاری بالا است.
در تولید دیگ های چدنی از چدن خاکستری استفاده می شود. و در ظرفیت های مختلف و به صورت پره ای و به روش ریخته گری تولید می شوند. تعداد پره های دیگ های چدنی با توجه به ظرفیت حرارتی مورد نیاز آنها تعیین می شود و هر چه ظرفیت بیشتر باشد. پره های بیشتری در این دیگ ها استفاده می شود.
دیگ های چدنی بسته به ظرفیت از چند تیغه میانی، یک تیغه جلو و یک تیغه عقب تشکیل شده اند. و این تیغه ها با استفاده از بوش به هم متصل می شوند. بین پره های انتهایی و پره های میانی تفاوت وجود دارد در حالی که همه پره های میانی یکسان هستند.

انرژی طراحی شده

بر این اساس مستقل از انرژی طراحی شده. برای عملیات در سیستم های با دیگ های گردش طبیعی به برق متصل نیست، سیستم گرمایش با شیب و لوله های با قطر بزرگ ساخته شده است. در صورت قطع برق، دیگ به کار خود ادامه می دهد. لوله های رابط دیگ های بخار مستقل از انرژی قطر زیادی برای اطمینان از عملکرد صحیح در سیستم های با گردش طبیعی دارند.

دیگ های وابسته به انرژی که به برق متصل هستند و ممکن است دارای فن، واحد کنترل دیگ بخار و دستگاه های جانبی، فیدر یا اندازه گیری (در مورد سوخت خودکار)، جرقه زنی الکتریکی و غیره باشند.

بر این اساس، هنگامی که برق را خاموش می کنید. دیگ کار نمی کند و راحتی حرارتی اتاق کاهش می یابد. بویلرهای TM «ATON» این فرصت را دارند. که به حالت مستقل از انرژی پیکربندی مجدد کنند. با این حال، چنین پیکربندی مجدد به صورت دستی انجام می شود. سیستم گرمایش می تواند. دو لوله و خطوط لوله با قطر کم باشد.

فن در دیگهای بخار

فن در دیگهای بخار سوخت جامد برای تامین هوای پایدار به کوره دیگ استفاده می شود و امکان سوزاندن سوخت کارآمدتر و سوزاندن سوخت با درجه پایین را فراهم می کند که در دیگ های معمولی به شدت می سوزد.
با دیگ های احتراق معمولی (مستقیم) همه چیز ساده است.
مزایا و معایب دیگ های چدنی سوخت می سوزد. احتراق انرژی سوخت آزاد می شود. انرژی از طریق دیواره های خنک کننده. مبدل حرارتی منتقل می شود. و سپس به سیستم گرمایش. منبع آب می رود.

دیگ های پیرولیز پیشرفته تر هستند. اساس اصل عملکرد سوخت دیگ بخار (یا تقطیر خشک) سوخت است. که ماهیت آن در این واقعیت نهفته است. که تحت تأثیر دمای بالا و کمبود اکسیژن از چوب گاز پیرولیز قرار می گیرد. گاز حاصل از یک نازل سرامیکی عبور می کند. و با هوای ثانویه مخلوط می شود. و سپس در محفظه احتراق در دمای بیش از 1100 درجه سانتیگراد می سوزد.

مزیت بویلرهای پیرولیز

مزیت بویلرهای پیرولیز، اول از همه، احتراق سوخت سیکل بزرگ تا 24 ساعت (در دیگ های معمولی تا 6 ساعت) است. بویلرهای پیرولیز که بهتر توسط دما تنظیم می شوند، اینرسی کمتری دارند. دوده و خاکستر کمتری تولید کنید.

معایب. هزینه بسیار بالاتر از دیگ های معمولی. ناکارآمد در کیفیت پایین / رطوبت زیاد سوخت، یعنی چوب باید خشک باشد. هنگامی که برق را خاموش می کنید دیگ بخار تولید کننده گاز از کار می افتد.

مزایا و معایب دیگ های چدنی اکنون دیگ‌ها را بر اساس سوخت تقسیم کنید. سوخت جامد برای سوزاندن کسر بزرگ. یوتیلایزرها (دیگ بخار یا آب گرمی که کوره خود را ندارد. و از گرمای گازهای خروجی تاسیسات صنعتی یا نیروگاهی استفاده می‌کند). برای سوخت‌های دانه‌بندی شده. را در نظر نگیرید. سوخت جامد جهانی و چند سوخت جهانی.
پس از احتراق خاکستر از طریق رنده. و در سینی خاکستر بیدار می شود. تا به طور دوره ای خارج شود.

بیشتر بخوانید: مزایای اینورتر در کولر گازی

در احتراق دیگ بالا هیچ رنده ای وجود ندارد.

بر این اساس، برای بخش کوچکی از احتراق سوخت. خاک اره، کاه، زغال سنگ و بستر ذغال سنگ نارس و غیره توسط دیگ های احتراق فوقانی (Utilizers) استفاده می شود. راندمان چنین حرارتی کم است. و بسیار متفاوت است. زیرا سوخت ترکیبی بسیار ناهمگن دارد. با این حال، چنین سوختی هزینه کمی دارد. و اغلب باعث اتلاف فعالیت اقتصادی می شود. یعنی اگر نسوزد، باید هزینه های دفع را متحمل شوید. پس از بارگیری کامل چرخه احتراق در گرمای اتلاف. باید از خاکستر تمیز شود که این فرآیند کاملاً زمان بر است.

بر این اساس، در دیگهای بخار با آتش رنده می تواند. سوخت کسری بزرگ چوب، زغال سنگ، بیل مکانیکی و ذغال سنگ نارس بریکت شد. تراشه های چوب، و غیره را بسوزاند. معایب اصلی عبارتند از: چرخه کوتاه بارگیری از 1 تا 6 ساعت، محتوای خاکستر نسبتاً بالا، راندمان تا حد زیادی بر اساس نوع سوخت. اینرسی حرارتی بالا.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *