نکاتی درباره استخر (2)

استخر شنا و کرونا

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند کووید 19 از طریق استخر و جکوزی منتقل می شود . استخر و جکوزی که مجهز به سیستم تصفیه و گندزدای درست و اصولی باشد هیچ مشکلی در انتقال ویروس کووید 19 نخواهد داشت و مواد شیمیایی مثل کلر نیز نابود کننده کووید 19 هستند و شناگران با رعایت موارد بهداشتی کامل ، می توانند کاملا بدون خطر از استخر استفاده کنند .

علت کدر شدن آب استخر

اگر آب استخرتان کدر شده در اولین مرحله سیستم فیلتراسیون را چک کنید . زیرا در 90 درصد مواقع مشکل از این قسمت است .

مشکلاتی از قبیل : گرفتگی یا شکستگی پره ها ، گرفتگی لوله و اتصالات ، وجود مشکل در اسکیمر ، هوا گرفتن پمپ ، مشکلات فیلتر و همچنین کهنه شدن تجهیزات سیستم از موارد ایراد سیستم فیلتراسیون می باشد . اگر مطمئن شدید که کدر شدن آب استخر از موارد گفته شده نیست به این نتیجه می رسیم که تعادل شیمیایی آب بهم خورده است مثل اینکهPH  آب یا خاصیت قلیایی آب بالا رفته یا دمای آب بالاست.

عوامل محیطی مثل استفاده زیاد شناگران از مواد آرایشی و بهداشتی ، استفاده از سایه بان قوی و همچنین فضولات حیوانات و سایر موارد مشابه می تواند به کدر شدن آب استخر کمک کند .

سعی کنید تمام موارد گفته شده را چک کنید تا مشکل کدری آب حل شود .

انواع لوله و اتصالات استخری

  • UPVC  یا UPVC سخت :  که فشار  کاری آنها 10 و 16 بار است. که از هر دو می توان استفاده کرد زیرا حداکثر فشار کاری استخر و جکوزی 3 بار است و این لوله ها مقاومت شیمیایی بالاتری دارند و کار با آن ها راحت تر است.

( بار: واحد اندازه گیری فشار)

  • لوله و اتصالات فلزی : اکثرا از جنس گالوانیزه هستند و بعد از مدت کوتاهی بلا استفاده می شوند و تمام هزینه های انجام شده از بین می رود.
  • اتصالات پُلی اتیلن ، پُلی پُروپیلِن یا p.p : این نوع اتصالات با اینکه مورد توجه مجریان می باشند در برابر مواد شیمیایی مثل کلر ، شکننده می شوند و همچنین تنوع سایز کم تری دارند و کار با آن ها سخت تر است .

مراحل ساخت استخر بتنی

  • مشخص کردن مکان
  • انجام گود برداری و تراز کردن زمین
  • شروع آجر چینی
  • بعد از آجر چینی یک لایه از بتن کف و دیواره استخر کار می شود.
  • سپس شبکه اول آرماتور بسته می شود که ضخامت و فواصل میل گرد ها بستگی به فشار و تنش دارد که حتما باید محاسبه شود .
  • در مرحله بعد لوله گذاری انجام می شود و لوله ها در مرحله انتظار قرار می گیرند.
  • سپس مرحله دوم آرماتور انجام می شود .
  • سپس بعد از مهار میل گرد ها قالب بتن ، بسته شده و به صورت مجزا کف و دیواره استخر بتن ریزی می شود .
  • سپس آب بندی استخر انجام می شود که لازم است از لایه ای از چسب های بتن و مواد نانو استفاده شود.

در آخر لازم است به این توصیه توجه کنید که جهت جلوگیری از به وجود آمدن ترک دیواره ها و آب بند نشدن استخر ، حتما با شرکت های متخصص ساخت سازه های آبی قرارداد ببندید.

الزامات تهویه

نرخ هوای بیرونی استخر توسط استاندارد اَشری(Ashrae) تعیین شده است. و برای استخر هایی است که گندزدایی اولیه با کلر انجام می شود . البته برای استخر های عمومی این الزامات خیلی سخت گیرانه تر می باشد.

مشکلات کیفی هوا رابطه مستقیمی با مشکلات کیفی آب دارد پس لازم است مشکلات کیفی آب که رابطه و تابعی از میزان استفاده از استخر ، نوع استخر و مواد گندزدا است ، کنترل شود تا مشکلات کیفی هوا درست شده و از بین برود و شما هزینه های اضافی برای تهویه هوا متقبل نشوید.

چرا لوله و اتصالات UPVC؟

لوله و اتصالات UPVC از مشتقات نفت خام یا گاز طبیعی است که بیش ترین ترکیبی که در آن ها استفاده می شود کربن و هیدروژن است .

  • یکی از مواردی که باعث برتری این لوله و اتصالات می شود ضریب زبری آن هاست که 21*10 به توان منفی 5 است .

هرچه قدر ضریب زبری کم تر باشد امکان رسوب گیری کم تر و افت فشار به حداقل خودش می رسد.

  • یکی از مواردی که در طراحی باید در نظر گرفته شود ، ضریب انقباض و انبساط لوله های UPVC است ( که برای لوله های UPVC این عدد 8 می باشد ). این به این معنا است که بدانیم وقتی سیالی از لوله ها عبور می کند یا دمای اطراف کاهش پیدا می کند انقباض و انبساط لوله ها چه قدر است . و این از این جهت مهم است که هرچه ضریب انقباض و انبساط کم تر باشد نشتی به حداقل می رسد.
  • از موارد دیگری که باعث برتری این لوله ها  می شود این است که کار با آن ها راحت بوده و در زمان خیل کم می توان آن ها را اجرا کرد . دارای طول عمر بالا هستند به طوری که میانگین طول عمر آن ها 60 سال می باشد . همچنین رسانای احتراق نیستند و در برابر آتش سوزی مقاوم اند.

بهتر است بدانیم این لوله ها در دو نوع چسبی و رزوه ای در بازار موجود می باشد.

محاسبه کاسه استخر

استخر های خانگی به مراتب از استخر های عمومی کوچک تر اند .

لازم است برای حفظ آسایش افراد ، برای هر فردی که به طور همزمان از استخر استفاده میکند 4.5 متر مربع فضا در نظر بگیریم .

برای مثال برای استخری که 4 نفر از آن استفاده می کنند نحوه محاسبه بدین صورت است : 18=4.5*4

یعنی لازم است برای این استخر 18 متر مربع فضا در نظر داشته باشیم.

نحوه عملکرد فیلتر و محاسبه فیلتر مناسب شما

آب از طریق پمپ درون فیلتر ، با دبی مشخص پمپاژ می شود و فیلتر از طریق سیلیس هایی که درون آن است آب را تصفیه می کند و ذرات و آشغال ها را می گیرد.

نکته ای که وجود دارد این است که عمر مفید سیلیس ها 8 سال است و سیلیس ها زبری خود را بعد از این مدت از دست داده و لازم است که تعویض شوند .

برای محاسبه فیلتر ابتدا باید حجم استخر محاسبه شود سپس حجم استخر را برای استخر های سر باز تقسیم بر 4 و برای استخر های سر پوشیده تقسیم بر 6 یا 8  کنید سپس درون جدول کاتالوگ فیلتر مورد نیاز قرار داده و در نهایت فیلتر لازم به دست می آید.

هم بندی استخر به چه معناست ؟

هم بندی یعنی اتصال اجزای فلزی ساختمان به یکدیگر برای ایجاد یکپارچگی الکتریکی و مکانیکی که با استفاده از سیم های رسانای سایز (American wire gauge) 8 awg انجام می شود.

طبق استاندارد جهانی لازم است قسمت هایی از ساختمان که باید هم بند شود:

  • آرماتور ها ی فولادی که در استخرهای بتنی کار می شود
  • کف شور ها و نردبان ها ( به جز تجهیزات ریز و مجزایی که در آن ها کار می شود)
  • تاسیسات به استثنای آن هایی که ولتاژ پایین دارد و کاسه آن ها غیر فلزی هستند الباقی که بدون کاسه هستند و تاسیسات فلزی اند باید هم بند شوند.
  • الکترو پمپ ها ، گرمکن های استخر و هر نوع وسیله الکتریکی دیگر باید هم بند شوند
  • هر تجهیز فلزی که در فاصله 5/1 متری از کاسه استخر است و یا در فاصله عمودی 7/3 متر قرار دارد باید هم بند شوند.
  • البته نکته مهم اینکه در صورتی که تجهیزات توسط یک مانع دائمی مثل یک سازه ، جدا شوند نیاز به هم بندی نیست . مثل اینکه تجهیزات شما در موتور خانه یا پارکینگ باشد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *