پمپ گریز از مرکز چه کاربردی دارد

پمپ گریز از مرکز چه کاربردی دارد

کاربرد پمپ های گریز از مرکز که یکی از مهمترین و اقتصادی ترین انواع پمپ به حساب می آید نقش بزرگی در بخش های مختلف زندگی و صنعت دارد. کوچک ترین نوع این پمپها که توان الکتریکی کمی دارند به طور معمول به عنوان سیستم سرمایش و گرمایش برای اتومبیل ها به کار می روند. پمپ گریز از مرکز انواع مختلفی از جمله پمپ گریز از مرکز شعاعی، پمپ گریز از مرکز جریان محوری و پمپ گریز از مرکز جریان مختلط را شامل می شود. البته این نوع از پمپ مدلهای دیگری از جمله پمپ با کانال جانبی، پمپ محیطی و پمپ رینگ مایع که البته کاربردشان با سری اول متفاوت است. ما در اینجا بیشتر به کاربرد سه مورد اول خواهیم پرداخت و توضیحاتی را در این باره ارائه خواهیم کرد چرا که این سه نوع پر کاربردترین انواع پمپ گریز از مرکز به حساب می آیند.

الکتروپمپ گریز از مرکز چگونه کار می کند

پمپ های گریز از مرکز برای پمپاژ مایعات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شوند. یک پمپ گریز از مرکز از دو بخش اصلی شامل پروانه و محفظه تشکیل شده است. پروانه قسمتی از پمپ است که می‌چرخد و محفظه یک فضای بدون هوا در اطراف پروانه ایجاد می‌کند. یک الکتروموتور صنعتی وظیفه راه اندازی پروانه را برعهده دارد. موتورهای الکتریکی مورد استفاده در پمپ های گریز از مرکز تابع استانداردهای خاصی هستند چرا که باید سخت کار کنند.

هنگامی که مایع وارد محفظه الکتروپمپ می شود، به تیغه های پروانه برخورد می کند. از آنجا به اشکال مختلف وارد قسمت پخش کننده بدنه می شود. پروانه پمپ، فشار و سرعت سیال را افزایش می دهد. یک پخش کننده دونات شکل فشار را بیشتر می کند. سپس این فرآیند با چرخش پروانه دوباره تکرار می شود.

هدف از انتخاب پمپ گریز از مرکز

برای انتخاب پمپ گریز از مرکز دو هدف کلی وجود دارد:

  1. پمپ گریز از مرکز انتخاب شده میزان دبی و هد مورد نیاز کاربر را داشته باشد.
  2. نقطه کاری و بهینه پمپ منطبق با هد و دبی مورد نیاز کار باشد.

اجزاء پمپ گریز از مرکز

همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می شود اجزای یک پمپ گریز از مرکز به صورت زیر است:

  • محفظه ی ولوت
  • شفت
  • کوپلینگ
  • آب بندی مکانیکی
  • پروانه
  • یاتاقان

عوامل موثر بر عملکرد یک الکتروپمپ چیست

عوامل متعددی وجود دارد که بر عملکرد الکتروپمپ گریز از مرکز تأثیر می گذارد. هنگام انتخاب پمپ برای یک هدف خاص باید این عوامل را در نظر گرفت.

ویسکوزیته سیال

ویسکوزیته بر عملکرد پمپ اثر جدی می گذارد. باید توجه داشت پمپ های گریز از مرکز برای سیالات با ویسکوزیته پایین مناسب تر هستند.

دما و فشار عملیاتی

پمپی که برای عملکرد در دمای بالا طراحی شده است به حفاظت و عایق های ویژه ای نیاز دارد. وقتی صحبت از شرایط پرفشار به میان می آید، نیاز است بدنه پمپ برای مقاومت در برابر فشارهای ایجاد شده مانند گرما تقویت شود. از اینرو در زمان خرید الکترو پمپ گریز از مرکز به این نکته توجه نمایید.

فشار بخار مایع

سیالات در یک فشار معین به بخار تبدیل می شوند. اگر این فشار در حین عملیات پمپاژ به دست آید، باعث آسیب الکتروموتور، اتصالات پمپ و یاتاقان ها می شود. به همین دلیل، فشار بخار مایع و فشار قابل تحمل الکتروپمپ باید مشخص باشد تا از تبخیر کاویتاسیون جلوگیری کند.

چگالی و گرانش خاص سیال

وزن یک مایع مستقیماً بر پمپ گریز از مرکز، الکتروموتور و میزان کار عملیات آن تأثیر می گذارد. چگالی یک سیال به عنوان جرم آن در واحد حجم است. گرانش، نسبتی است بین این چگالی و چگالی آب. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، مایعاتی که گرانش آنها بالاتر از آب است، برای پمپاژ انرژی بیشتری مصرف می کنند.

الکتروپمپ گریز از مرکز برای کدام صنایع مناسب است

همان طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم الکتروپمپ های سانتریفیوژ یا پمپ گریز از مرکز برای حمل و نقل مایعات مختلف به کار می روند. رایج ترین استفاده آنها در نیروگاه ها و تاسیسات آب و فاضلاب کشور است. همچنین می توان از این پمپ ها در کاربردهای نفتی، شیمیایی، دارویی و سایر مصارف مشابه استفاده کرد.

انواع پمپ های گریز از مرکز را بشناسیم

پمپ تک مرحله ای

پمپ های گریز از مرکز اغلب بر اساس تعداد پروانه هایی که دارند طبقه بندی می شوند. یک پمپ تک مرحله ای حاوی یک پروانه است و نگهداری آن آسان است. پمپ های تک مرحله ای در کاربردهای دبی بالا که فشار کم وجود دارد استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید: ویژيگی های یک دستگاه تصفیه اب ایده ال چیست؟

پمپ های دو مرحله ای

این الکتروپمپ از پروانه های دوتایی استفاده می کند که در کنار هم قرار دارند. از این پمپ ها در کاربردهای متوسط ​​استفاده می شوند.

پمپ چند مرحله ای

در صورت نیاز به فشار بالاتر، می توان از پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای استفاده کرد. یک پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای از سه یا چند پروانه برای بدست آوردن قابلیت پمپاژ زیاد استفاده می کند.

 

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *