اجزای اصلی تشکیل­ دهنده کولر آبی

اجزای اصلی تشکیل­ دهنده کولر آبی اشنایی با اجزای تشکیل دهنده کولر آبی به عیب یابی و تعمیر بهتر این وسیله کمک می کند، به همین دلیل ما قصد داریم تا در ادامه این مطلب در خصوص قسمت های مختلف این دستگاه توضیحاتی را بیان کنیم

اجزای الکتریکی کولر آبی

یکی از مهمترین و اساسی ترین اجزای کولر آبی به قسمت های الکتریکی دستگاه مربوط می شوند، که با نیروی برق ورودی به آن ها اساساً کولر آبی روشن شده و مشغول کار می شود.

  1. موتور کولر آبی

یکی از با اهمیت ترین اجزای کولر آبی به موتور یا دینام این وسیله مربوط می شود. که مانند سایر وسایلی که با نیروی برق کار می کنند.

از موتور کولر آبی نیز به عنوان قلب تپنده دستگاه یاد می شود.

سایز این وسیله در برابر سایز اجزای کولر آبی همانند پروانه آن بسیار کوچک بوده. و در قدرت های متفاوت بین 0/25 تا 1 اسب بخار دسته بندی می شود.

اندازه توان موتور کولر آبی به ظرفیت باد دهی کولر وابسته است. هر چه ظرفیت کولر آبی بیشتر باشد. قدرت اسب بخار موتور آن نیز در رنج بالاتری قرار می گیرد.

تا حدی که در مکان هایی با متراژهای وسیع از موتور کولر آبی با قدرت 1/5 اسب بخار نیز به منظور تامین برق دستگاه استفاده می شود.

در قسمت ذیل ارتباط بین قدرت اسب بخار موتور کولر آبی و ظرفیت باد دهی آن را در قالب جدول برای شما ذکر کرده ایم:

اجزای اصلی تشکیل­ دهنده کولر آبی این وسیله در دو حالت دور تند و دور کند می تواند. در دستگاه راه اندازی شود. که عامل راه اندازی آن خازن می باشد.

بنابراین یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده موتور کولر آبی به خازن آن مربوط می شود. که در کنار سیم پیچ راه انداز دور تند (1500 دور در دقیقه) و دور کند (1000 دور در دقیقه) باعث روشن شدن موتور دستگاه می شود.

همچنین کلید گریز مرکز نیز جزو اجزای دینام کولر آبی بوده. و بر روی بدنه آن طوری قرار گرفته است که کابل های برق ورودی و خروجی به آن متصل شده اند.

نقش موتور کولر آبی در این وسیله تامین نیروی الکتریکی مورد نیاز برای راه اندازی دستگاه است.

موتور کولر آبی به پولی کوچک کولر متصل شده. و از طریق تسمه پروانه و پولی بزرگ متصله به پروانه دستگاه سبب چرخش آن و در نهایت تولید باد می شود.

پمپ آب کولر آبی

یکی دیگر از اجزای داخلی کولر آبی به پمپ آب دستگاه مربوط می شود. که از لحاظ اهمیت نقش آن در وسیله هم رده موتور کولر آبی است.

این وسیله در داخل محفظه توری شکل در داخل کفی یا تشتک کولر قرار گرفته است.

پمپ آب کولر آبی آب درون کفی را مکش کرده. و از طریق سیستم های پخش کننده آب بر روی پدهای سلولزی و یا پوشال های کولر آبی هدایت کند.

اجزای پمپ آب کولر آبی نیز همانند سایر پمپ های آب از دو بخش جداگانه الکتریکی و مکانیکی پمپ تشکیل شده است.

قسمت هایی از جمله پایه اصلی پمپ، پروانه، کفی پمپ، کلاهک پمپ و خروجی شلنگ پمپ از جمله اجزای مکانیکی پمپ آب کولر آبی می باشند.

جعبه تقسیم برق کولر آبی

جعبه تقسیم برق کولر آبی قسمتی از بخش الکتریکی دستگاه است. که برق منبع به آن وارد شده و از طریق آن به سایر قطعات الکتریکی از جمله موتور و پمپ آب کولر آبی منتقل می شود.

نکات مهمی که باید در مورد جعبه تقسیم برق کولر آبی مد نظر قرار دهید. یکی قرار دادن آن در محلی خشک و به دور از آب و دیگری بررسی اتصالات سیم های برق موجود در این جعبه است.

اجزای مکانیکی کولر آبی

بعد از بررسی اجزای الکتریکی کولر آبی نوبت به آشنایی با اجزای مکانیکی این وسیله می رسد.

از جمله اجزای مکانیکی کولر آبی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

پولی موتور

کولر آبی به طور کلی دارای دو عدد پولی می باشد. یکی از آن ها به موتور کولر و دیگری به پروانه متصل شده است.

پولی موتور توسط تسمه پروانه اتصال بین موتور و پروانه را برقرار می کند. چنانچه مشکلی در پولی موتور رخ دهد، هیچ راهی جز تعویض آن باقی نمی ماند.

برای این منظور می توان با استفاده از آچار آلن پیچ نگه دارنده. پولی را باز کرده. و با نمونه مشابه و هم سایز تعویض شود.

یاتاقان های شافت

شافت یا محور کولر آبی قطعات فلزی و دایره ای شکلی هستند. که سبب حرکت روان محور در پروانه کولر آبی و چرخش راحت آن می شوند.

یاتاقان های کولر آبی بستگی به مدل دستگاه دارای قطرهای متفاوت بین 25 تا 88 میلی متر هستند.

با توجه به اینکه محور پروانه دائماً بر روی یاتاقان ها می چرخد. چنانچه یاتاقان دچار مشکل شود. کولر آبی صداهای عجیب و لرزه های زیادی ایجاد می کند.

پولی پروانه

همانطور که گفتیم، پولی دیگر که سایز بزرگتری نسبت به پولی موتور دارد. به پروانه حلزونی کولر متصل شده. و در محلی پایین تر از پولی موتور در داخل محفظه قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: نحوه انتخاب کولر گازی

پروانه کولر آبی

و اما یکی از مهمترین قطعات مکانیکی کولر آبی پروانه دستگاه می باشد. دلیل اهمیت این قطعه در چرخش آن و تولید مداوم باد خنک در وسیله است.

یکی از مشکلات رایجی که ممکن است. برای پروانه کولر رخ دهد. تاب برداشتن پره های آن می باشد.

این مسئله خود را با علائمی همچون لرزه های زیاد. و صداهای بلند در دستگاه نشان می دهد.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *