راه حل نفوذ ویروس در سیستم تهویه مطبوع چیست؟!

سیستم های تهویه مطبوع مرکزی باعث می شود هوا در سراسر ساختمان در گردش باشد. در عین حال برخی از سیستم ها اجازه ورود هوای آزاد را نمی دهند و فقط هوای مصرف شده در محیط را تمیز می کنند. در مواجهه با برخی بیماری ها و اپیدمی ها نمی توان به چنین سیستمی اعتماد کرد. در این صورت هوای یک اتاق به هوای اتاق های دیگر نیز کشیده می شود. بنابراین، برای جلوگیری از این امر، یا ویروس یا سایر میکروارگانیسم های بیماری زا نباید وارد سیستم شوند و یا باید غیرفعال شوند و اجازه ورود به سیستم تهویه را به صورت غیرفعال بدهند. با این کار، ویروس در هر صورت در هوا است و وارد سیستم تهویه مطبوع می شود، اما قادر به عملکرد نیست. همانطور که در روش های مختلف مبارزه با ویروس، غشای خارجی ویروس از بین می رود یا ساختار آن متلاشی می شود به طوری که ویروس قادر به تولید مثل و عملکرد نیست.

سیستم تهویه چگونه با ویروس مقابله می کند؟

دستگاه های تهویه مطبوع به تنهایی قادر به کنترل هوا و از بین بردن خطر انتقال ویروس یا سایر میکروارگانیسم ها نیستند. بنابراین برای بهبود عملکرد سیستم تهویه مطبوع باید از عوامل جانبی استفاده کرد که در شرایط مختلف به روش های مختلف انجام می شود.

اما در مرحله اول؛ برای جلوگیری از نفوذ ویروس به سیستم تهویه باید در نظر گرفت که چه نوع سیستم تهویه ای است. اگر سیستم تهویه مطبوع از نوعی باشد که وارد همان هوای مصرفی شده و پس از انجام فرآیندهای تهویه و تهویه مطبوع بدون تصفیه گردن مجددا وارد محیط شود، در چنین سیستمی نمی توان انتظار داشت که ویروس وارد سیستم نشده باشد. و انتقال ندهید

برای مقابله با چنین مشکلی، لازم است هوای تهویه شده توسط سیستم را با هوای تازه ترکیب کنید. بنابراین بهتر است پنجره ها یا حتی پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد شود.

برای تهویه بهتر باید دو پنجره مقابل هم باز شود تا جریان هوا ایجاد شود و تا حد امکان از خروج ویروس ها جلوگیری شود. اگر دو پنجره وجود نداشته باشد، می توان از یک فن برای ایجاد جریان هوا استفاده کرد.

علاوه بر این، برای اطمینان از عدم تجمع ویروس در محیط، باید اطمینان حاصل شود که سیستم تهویه با بالاترین ظرفیت خود و مطابق با محیط کار می کند.

اما به طور کلی، جدای از بهبود عملکرد سیستم برای تجمع ویروس در محیط، باید دانست که آیا سیستم هایی که هوای تازه را وارد هوای اتاق می کنند و سیستم هایی که از هوای مهمان استفاده مجدد می کنند، هر دو با The ورود ویروس ها مواجه می شوند. حتی با باز بودن پنجره‌ها و جریان هوا همچنان، ویروس همچنان وجود خواهد داشت. راه بعدی برای جلوگیری از نفوذ ویروس به سیستم تهویه مطبوع، کشتن ویروس در محل است. استفاده از اشعه ماوراء بنفش یا فرابنفش ویروس ها را در محل از بین می برد. اما طبیعتا این کار در درازمدت کارساز نخواهد بود. با ورود هر مشتری، این ضد عفونی از بین می رود و احتمال وجود مجدد ویروس افزایش می یابد.

ضدعفونی هوای اتاق یا اتاق با اشعه ماوراء بنفش به این صورت است که مقدار مشخصی اشعه ماوراء بنفش به هوا ساطع می شود. برای تسهیل کار و افزایش راندمان، هوا با استفاده از فن یا هر وسیله دیگری که جریان تولید می کند به گردش در می آید تا مولکول های هوای بیشتری را در معرض نور ماوراء بنفش قرار دهد و ویروس ها را غیرفعال کند. لامپ فرابنفش در تماس با هوا نیز همین کار را می کند.

راه سوم برای از بین بردن عملکرد ویروس در هوا و جلوگیری از ورود آن به سیستم، استفاده از دستگاه های تصفیه هوای قابل حمل است. این دستگاه ها در منزل ساخته می شوند و برای محیط هایی که امکان تهویه و تصفیه هوا وجود ندارد مناسب می باشند. در عین حال با توجه به میزان تردد در محیط، ابعاد فضا و کاربری آن می توان وسایل مختلفی را انتخاب کرد.

برای جلوگیری از ورود ویروس ها به سیستم باید از فیلترها استفاده کرد. بسته به اندازه ویروس که قطر آن به چند نانومتر می رسد، می توان از فیلترهای مختلفی استفاده کرد. اما واقعیت این است که با این قطر تنها چند فیلتر وجود دارد که می تواند ویروس را به دام بیندازد و از ورود آن به کولر گازی جلوگیری کند.

چه فیلترهایی برای جلوگیری از نفوذ ویروس به سیستم تهویه استفاده می شود؟

گروهی از این فیلترها هپا یا هپا نامیده می شوند و از الزامات سیستمی در مراکز بهداشتی درمانی می باشند. زیرا در صورت ورود ویروس به ساختمان سیستم در این مراکز، نه تنها روند درمان را مختل می کند، بلکه سرعت انتشار را نیز افزایش می دهد. فیلتر هپا از الیاف الیافی شامل الیاف فایبرگلاس، نی، حصیر و الیاف پنبه تشکیل شده است، بنابراین فیلتر دارای بافت های متنوعی است. عملکرد فیلتر HEPA در جلوگیری از ورود ویروس به سیستم تهویه از 85% تا 99.99% تعریف شده است.

فیلتر بعدی فیلتر فرابنفش یا UV است. این فیلتر ویروس ها را از هوا حذف نمی کند، بلکه با تخریب ساختار، عملکرد ویروس را از بین می برد. بنابراین دوباره ویروس وارد سیستم تهویه می شود، اما فعال و زنده نیست و در عمل خطرناک تلقی نمی شود.

به ایمنی سیستم تهویه توجه کنید و عملکرد آن را بررسی کنید

مواردی نیز وجود دارد که برای جلوگیری از ورود ویروس به آن به ساختمان خود سیستم تهویه باز می گردد.

به عنوان مثال، CDC یا مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای جلوگیری از ویروس ها یا سایر میکروارگانیسم ها در سیستم اعلام کردند:

  • لازم است شیر ​​ورودی دقیقاً صاف و در جای خود تعبیه شده باشد و هیچ فاصله ای بین کانال ورودی و سقف یا دیوار باقی نگذارد.
  • اگر ترموستات سیستم روی حالت اتوماتیک باشد و بسته به نیاز محیط و خود تشخیص، سیستم روشن و خاموش شود، هنگام ملاقات و افزایش تعداد حاضرین، ترموستات باید روشن باشد.
  • فیلتر باید هر سه ماه یکبار تعویض شود.

اشتراک گذاری این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *